Menej práce s hotovosťou a kvalitné poradenstvo.
Ako vyzerá budúcnosť bankových pobočiek?

V článku nájdete:

  • ako sa vyvíjal trend bezhotovostných platieb,
  • aké sú výhody a naopak riziká hotovostných a bezhotovostných platieb,
  • ako vyzerá vlajková poradenská pobočka a v čom je tento koncept unikátny.

Bankovky a mince vo veľkej miere prevalcovali bezhotovostné platby kartou či mobilom

Vidina sveta bez hotovosti a peňaženiek nie je nová. Tento trend sa objavil už pred niekoľkými desiatkami rokov, no s nástupom digitalizácie a nárastom dostupnosti internetu začal naberať čoraz rýchlejšie obrátky. Prevody cez internetbanking sa pre nás stali prirodzené rovnako ako platenie kartou, telefónom či hodinkami. Dnes nás nezaskočí kuriér alebo taxikár s platobným terminálom a na bezhotovostný trend postupne nabiehajú aj úrady a inštitúcie. Vďaka digitálnym inováciám hotovosť mizne aj z niektorých bankových pobočiek. Klienti tak na manipuláciu s hotovosťou využívajú samoobslužné vkladomaty a bankári sa venujú poradenstvu.

Svet bez peňaženiek?

Keď americká banka Stanford Credit Union vytvorila v roku 1994 online bankovú webovú stránku, o sedem rokov už online bankovníctvo využívalo 19 miliónov domácností. Vo Veľkej Británii je v súčasnosti už len tretina platieb v hotovosti a za posledných 30 rokov sa zredukoval počet pobočiek bánk o 63 %.

V severských krajinách už dlhšie nezaplatíte v reštaurácii hotovosťou. Priekopníkom je Švédsko, kde sa podarilo v priebehu pár rokov zredukovať platby hotovosťou o 80 %.

Bezhotovostným platbám sú naklonení aj ľudia z krajín, kde hotovosť mala dlhé roky silné postavenie. Napríklad v Číne vzrástol podiel bezhotovostných platieb od roku 2012 takmer desaťnásobne.

Zdroj: Capgemini Financial Services Analysis, 2017; ECB Statistical Data Warehouse, 2015 údaje zverejnené v októbri 2016; Bank for International Settlements Red Book, 2015 údaje zverejnené v decembri 2016; 2019-2020 odhadované

Narábanie s hotovosťou je náročné. Nejde len o to, či mám v peňaženke dosť peňazí, kde je najbližší bankomat, prípadne či mi v obchode majú z čoho vydať. Pre obchodníkov, banky a vlády znamenajú mince a bankovky oveľa väčší problém. Fyzické peniaze sú stále len fyzické. Prinášajú výdavky spojené s ich skladovaním, manipuláciou a kontrolou. Mince a bankovky majú tiež svoju životnosť, preto krajiny musia investovať aj do ich výroby a likvidácie.

Podľa odhadov samotná hotovosť stojí krajiny približne pol percenta HDP ročne, čo nie je málo. Navyše, hotovosť je anonymná a nevystopovateľná. Poskytuje tak priestor pre kriminalitu, úplatky, daňové úniky, falšovanie peňazí a korupciu. Bezhotovostné platby zanechávajú stopu a moderné spoľahlivé systémy pomôžu odstrániť mnohé riziká narábania s peniazmi. 

Spoločnosť, ktorá by bola úplne cashless, môže so sebou priniesť veľa nových rizík. Hackerské útoky, zneužitie informácií, krádež identity či neprimeranú kontrolu zo strany štátu. Zároveň by boli znevýhodnení seniori a tí, ktorí sa v digitálnych technológiách necítia doma či sociálne slabší. Hrozí zlyhanie technológií či obyčajné ľudské chyby, ktoré môžu mať vážne následky. Ľudia tiež majú tendenciu míňať viac, ak platia len bezhotovostne.

Banky bez hotovosti

Presun bankových služieb do virtuálneho sveta zažívame už roky. Jednou z hlavných výhod elektronického bankovníctva je prístup k finančným informáciám v reálnom čase bez ohľadu na to, kde sa človek nachádza. Neprešlo tak veľa času od prvých pokusov s internetbankingom a dnes je možné online vybaviť aj hypotéku alebo začať investovať.

Vďaka rastúcemu trendu digitálneho bankovania začali banky meniť charakter svojich pobočiek. Postupne presúvajú hotovostné transakcie z pliec pracovníkov na moderné vkladomaty. Menej hotovosti odbremení pracovníkov bánk a nám prinesie osobnejší prístup a personalizované poradenstvo. Do banky preto pôjdeme skôr hľadať riešenia, ako správne manažovať financie či plánovať ich budúcnosť, než len vkladať a vyberať hotovosť.

Príklad toho, ako môže vyzerať pobočka budúcnosti, máme už aj u nás. Slovenská sporiteľňa, ktorá sa radí k domácim lídrom v digitálnom bankovníctve, nedávno otvorila prvú poradenskú pobočku bez hotovosti. Peniaze je možné vložiť alebo vybrať cez bankomat či vkladomat. Podobné pobočky boli v pláne už dávnejšie, ale koronavírus bol rozhodne akcelerátorom. Utvrdil banku v tom, že klienti potrebujú poradiť, tvoriť si finančné rezervy a myslieť na budúcnosť viac ako kedykoľvek predtým.

Takýto koncept totiž uľahčí bankám fungovanie a posilní ich služby smerom k ľuďom. Podľa Melindy Czapárikovej, ktorá v Slovenskej sporiteľni riadi pobočkovú sieť, je dôležité, že si klienti budú môcť hotovostné operácie vyriešiť pohodlne sami v priestoroch samoobslužnej zóny a poradcovia sa tak budú môcť venovať kvalitnému poradenstvu.

V bezhotovostnej pobočke vybavíte hotovostné transakcie sami a bez poplatku, zatiaľ čo pracovníci majú dostatok priestoru venovať sa klientom. „Koncept novej pobočky je v súlade s našou digitálnou stratégiou, keďže nám umožní ešte lepšie využívať digitálne nástroje. Predovšetkým Georgea, naše digitálne bankovníctvo a tiež poradenský tablet, do ktorého sme nedávno pridali službu Finančný plán. Vďaka sile tohto digitálneho nástroja sa poradcovia môžu naplno venovať ľudskému kontextu a emóciám klienta a nastaviť mu finančný plán pre život a rodinu,“ povedal Zdeňek Románek, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za retailové bankovníctvo.

Pokračujte v čítaní