Nedovoľte podvodníkom uloviť vás na internete

Počítačové vírusy už dávno nie sú jedinou hrozbou, ktorá na nás na internete číha. Čoraz viac sa stretávame so špekulantmi, ktorí sa často veľmi rafinovaným spôsobom snažia dostať k našim peniazom, údajom z platobných kariet či účtom. O to viac v čase pandémie, keď sme online častejšie.

V tomto článku sa dozviete:

  • aké metódy využívajú online podvodníci najčastejšie,
  • ako rozoznať podvodnú správu od skutočnej,
  • ako neprísť o svoje peniaze nákupom vo falošnom e-shope,
  • ako sa účinne chrániť pred nebezpečenstvami na internete.

Nedajte sa „uloviť“

Obzvlášť nebezpečnou praktikou je tzv. phishing. Ak vám pri tomto slove ako prvá napadla rybačka, nie ste ďaleko od pravdy. Názov skutočne vychádza z anglického slova pre lov rýb, no v tomto prípade ste korisťou vy a vaše citlivé údaje. S phishingom sa stretli už mnohí z nás. Dostali ste niekedy SMS alebo e-mail, ktorý na prvý pohľad pripomínal správu od vašej banky a žiadal vás napríklad o „potvrdenie“ prístupových údajov k vášmu účtu? Ide o jednu z najčastejších foriem phishingu, ktorej cieľom je jediné – dostať sa k prihlasovacím údajom do vášho internetbankingu či údajom z vašich platobných kariet.

Metódy zlých, tzv. black-hat hackerov sa každým rokom zlepšujú. Častokrát sú podvodné správy na nerozoznanie od tých skutočných, nechýba im správne logo banky, dizajn naozaj pripomína prihlasovaciu stránku vášho internetbankingu a časy, keď sme podvod ľahko odhalili vďaka zlej gramatike, sú už tiež nenávratne preč.

Na nárast používania internetu počas karantény okamžite zareagovali aj online podvodníci. Štatistiky spoločnosti Google ukazujú, že počet phishingových stránok za posledné tri mesiace narástol o 350 %. Kým v januári ich zaznamenali na celom svete takmer 150 000, v marci ich bolo už viac ako pol milióna.

Počet phishingových stránok za posledné 3 mesiace

Ako rozpoznať phishingový útok?

Zamerajte sa na detaily, ktoré útočníkov často prezradia:

  1. Neosobné alebo neformálne oslovenie
    Hociktorá online služba, v ktorej máte založený účet, s najväčšou pravdepodobnosťou pozná vaše meno a priezvisko. Ak sa e-mail začína všeobecným oslovením, ako napríklad „Vážený klient“, zbystrite pozornosť.
  2. Požiadavka na osobné informácie
    Banka ani žiadna iná seriózna inštitúcia od vás nikdy nebude žiadať citlivé, osobné informácie SMS-kou ani e-mailom.
  3. Naliehavosť
    Často sa opakujúcim prvkom je snaha vyvolať pocit naliehavosti. Útočníci zvyknú zareagovať do 24/48 alebo 72 hodín, čím sa snažia zvýšiť šancu, že budete konať rýchlo a neuvážene.
  4. Podozrivo vyzerajúca e-mailová adresa a adresa webu
    Pri každom podozrení si dôkladne skontrolujte e-mailovú adresu, z ktorej vám bola správa doručená. Útočníci nemajú prístup napríklad k správnemu e-mailu banky, takže práve vďaka podozrivej e-mailovej adrese často podvodníka odhalíte. To isté platí aj o adrese webu, na ktorú správa odkazuje.

Dávajte si pozor na to, kde nakupujete

Nemenej rozšírené sú v dnešnej dobe aj falošné
e-shopy . V aktuálnej kríze sa ich vynorilo ako húb po daždi a pribúda aj množstvo ľudí, ktorí sa stali ich obeťou. Podvodné e-shopy v týchto dňoch najčastejšie predávajú ochranné rúška, respirátory, dezinfekciu, ale aj ďalší tovar, ktorý so súčasnou pandémiou nemusí nijak súvisieť. Princíp ich fungovania je jednoduchý. Zaplatíte za tovar, ktorý vám však v skutočnosti nikdy nepríde.

Aktivita podvodníkov v online priestore sa v aktuálnej kríze čoraz viac zintenzívňuje. Preto klientom odporúčame, aby boli obozretní a dávali si pozor
na e-shopy, v ktorých nakupujú, keďže niektoré z nich môžu byť nebezpečné. Súčasne im radíme, aby pri nakupovaní online uprednostnili platbu kartou na internete pred prevodom peňazí na účet. Sú tak chránení pre prípad nedodania tovaru,
“ vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Podvodné e-shopy najčastejšie lákajú na podozrivo výhodný tovar. Ponúkajú zľavy často vo výške aj viac ako 90 %, prípadne predávajú produkty, ktoré sú v iných e-shopoch beznádejne vypredané a človek sa ľahko nechá nachytať vidinou veľkej úspory.

V porovnaní s phishingom ich nie je tak ľahké odhaliť, no pokiaľ sa budete držať týchto jednoduchých zásad, riziku nachytania sa dokážete úspešne vyhnúť:

1.    Pred prvým nákupom si obchodníka preverte

Ak sa chystáte v e-shope nakupovať prvýkrát, skúste e-shop kontaktovať telefonicky alebo e-mailom ešte pred nákupom. Falošné e-shopy často na webe kontakt ani nemajú uvedený, čo môže byť prvým znakom podozrivého správania.

2.    Prečítajte si recenzie

Skúsenosti iných zákazníkov vám môžu rozhodovanie uľahčiť. V dnešnej dobe existuje veľké množstvo stránok, kde si recenzie hravo vyhľadáte – napríklad rôzne porovnávače cien alebo sociálne siete.

3.    Hľadajte ikonu zámočku

Dôveryhodný e-shop spoznáte aj vďaka bezpečnostnému certifikátu. V adresnom riadku vášho prehliadača by sa mala zobraziť ikona zámočku a URL adresa začínať znakmi https.

Opatrnosti nie je nikdy dosť

Používanie digitálnych služieb a nástrojov prináša pre vaše súkromie aj ďalšie riziká. Na internete platí, že opatrnosti nie je nikdy dosť, preto pri jeho zodpovednom používaní by ste mali myslieť na tieto opatrenia:

1.    Používajte unikátne a zložitejšie heslá

Správne heslo by malo byť jedinečné a obsahovať kombináciu veľkých a malých písmen, číslic a špeciálnych znakov. Nepoužívajte vo všetkých službách rovnaké heslo a pravidelne ich obmieňajte. Unikátne heslo si ľahko vytvoríte jedným z množstva dostupných generátorov na internete.

2.    Inštalujte iba overený softvér

Inštalujte do počítača či smartfónu len softvér z overeného zdroja. Pri inštalácii skontrolujte, k čomu všetkému bude mať program prístup a ak sa pri inštalácii v službe registrujete, dôkladne skontrolujte potvrdzovací odkaz.

3.    Dávajte si pozor na internetbanking

Do internetbankingu sa prihlasujte iba z oficiálnej stránky vašej banky. Pred každým prihlásením si pre istotu skontrolujte v adresnom riadku symbol zámočku a bezpečnostný certifikát.

4.    Aktualizujte, aktualizujte, aktualizujte

Hackeri sa často snažia zneužívať bezpečnostné „diery“ v softvéri. Tomuto riziku najlepšie predídete, ak si nastavíte automatické aktualizácie, či už vášho operačného systému, alebo napríklad internetového prehliadača.

5.    Nie je jedno, odkiaľ sa pripájate

Veľkým bezpečnostným rizikom sú nezabezpečené
wi-fi siete – napríklad v kaviarňach alebo dopravných prostriedkoch. Pokiaľ wi-fi sieť nevyžaduje k prihláseniu heslo, neprihlasujte sa na takomto pripojení k internetbankingu ani neplaťte online.

Stali ste sa obeťou podvodníkov?

Ak máte pocit, že ste sa na internete stali obeťou black-hat hackerov, čo najskôr kontaktujte svoju banku. Častokrát je možné podvodnú transakciu zrušiť a vaše peniaze nemusia byť stratené.

V prípade platieb na internete kartou banka vynaloží maximálne úsilie, aby ľudia pri žiadosti získali svoje financie naspäť. Umožňujú nám to pravidlá kartových spoločností. Tie chránia držiteľa karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby a zaväzujú obchodníka prijímajúceho karty platbu vrátiť či odškodniť držiteľa karty iným spôsobom. Pravidlá sa vzťahujú rovnako na debetné aj kreditné karty, mierne rozdiely sú len v lehotách jednotlivých kartových spoločností. Žiadosti prijímame cez pobočku alebo telefonicky cez klientske centrum,“ objasňuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Pokračujte v čítaní