Ak chcete dieťaťu niečo vytknúť, najskôr ho dvakrát pochváľte, radí športový tréner

„Proste len hrajte. Zabávajte sa, užite si zápas,“povedal raz najslávnejší basketbalista sveta Michael Jordan. Presne to by mala byť motivácia detí k športu, aby v ňom vytrvali – zábava. Vybrať správny šport je však zodpovedné rozhodnutie a okrem záujmov dieťaťa treba zvážiť jeho telesné predispozície, zdravotný stav, vek, ale aj povahu.

Prečo je pohyb dôležitý a kedy začať?

Dieťa potrebuje pohyb od malička, je dôležitý pre správny rast a vývoj a aj ako prevencia pred rôznymi ochoreniami. Je ideálne, ak si dieťa nájde druh športu, ktorý ho bude baviť, bude ho robiť pravidelne a stane sa súčasťou jeho režimu.

„Najlepším spôsobom, ako motivovať dieťa k športu, je byť jeho vzorom. Dospelí nemusia byť špičkoví športovci. Stačí, pokiaľ pravidelne športujú a deti to vidia a snažia sa rodičov napodobniť. Dôležité je nevytvárať na dieťa tlak, šport musí byť radosť, nie povinnosť. Avšak uvedomujem si, že niektorí rodičia to nemajú vôbec ľahké, ak majú „domasedov“,“ hovorí tréner Peter Zánický, garant Detskej tour Petra Sagana.

Ako sme na tom oproti zahraničiu?

Zo Slovenska pochádzajú mnohé športové talenty. Naši rodáci úspešne reprezentujú krajinu po celom svete a zbierajú medaily na majstrovstvách či olympiáde.

Trend športovania detí a mládeže je na vzostupe a pomáha verejná správa, štát aj viaceré firmy. Vznikajú úžasné exteriérové ihriská, opičie dráhy a zábavné prvky na cvičenie v prírode. Napríklad Nadácia Slovenskej sporiteľne za posledných desať rokov vybudovala až 30 multifunkčných ihrísk po celom Slovensku.
 

Tieto ihriská sú v blízkosti škôl, avšak neslúžia len žiakom, ale aj verejnosti. Aj samotné školy postupne budujú moderné športoviská. Už tie najmenšie deti majú na výber nespočet športových krúžkov, ktoré vedú skúsení profesionáli.

V roku 2018 robila Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) veľkú štúdiu obezity u detí. Slováci v nej síce nevynikajú v pozitívnom ani negatívnom zmysle, no dobrou správou je, že po výraznom náraste detskej obezity v minulosti sa tento rastúci trend úplne zabrzdil a prognózy sú optimistické.

Šport má pre deti úžasné benefity

Obrovskou výhodou, ktoré majú športujúce deti oproti tým, ktoré nešportujú, je disciplína. Pri športe je hnací motor disciplíny radosť z pohybu a vlastného úspechu a deti si k nej vytvoria pozitívny vzťah. Ľahšie budú zvládať školu a aktivity, manažovať si vlastný čas, budú samostatnejšie a zodpovednejšie.

Šport tiež buduje zdravé sebavedomie a rozvíja sociálne zručnosti, z ktorých budú deti benefitovať ešte veľa rokov. Učí ich tímovej práci, ako vychádzať s ostatnými, snažiť sa o víťazstvo, ale zvládnuť aj prehru. S tou sa budú stretávať celý život a práve šport je výborným spôsobom, ako ju prekonať a pochopiť, že občas budú víťazi a občas porazení.

Posilní ich tímového ducha a vyzbrojí ich schopnosťami, ktoré im pomôžu prekonávať rôzne prekážky v škole a neskôr v živote. A to ešte nehovoríme o zdravotných benefitoch. Správne držanie tela, zdravá chrbtica, prevencia obezity a, samozrejme, aj psychika. Deti získajú nových kamarátov s podobnými záujmami. Veľa štúdií tiež hovorí, že dieťa, ktoré športuje, je oveľa menej náchylné dostať sa do zlej partie či inklinovať k drogám či alkoholu. Dôvody sú dva. Zmysluplné vyplnenie času a túžba byť dobrý v tom, čo ho baví.

Kedy začať a ako vybrať správny šport?

Vek, v ktorom je dieťa pripravené na aktívny šport, je individuálny. Ani vedci sa v tomto nezhodnú, ale najčastejšie sa opakuje rozpätie medzi 6. až 10. rokom. Správny čas je na vás, o radu môžete požiadať svojho pediatra alebo šport začleniť do nového režimu dieťaťa po tom, ako nastúpi na základnú školu. A ako vybrať ten správny?

V prvom rade, nesnažte sa plniť si vlastné sny. Toto mnoho rodičov robí nevedomky, s dobrým úmyslom. Ak ste snívali, že budete slávnym lyžiarom alebo balerínou, zabudnite na to a tieto športy ponúknite deťom len ako súčasť obrovského balíka, ktorý majú k dispozícii. Vysvetlite im, že šport je skvelou príležitosťou zabaviť sa, nájsť nových priateľov a dosiahnuť úspech.

Vyberajte spoločne. Z pohľadu vášho dieťaťa je správny šport ten, ktorý robí s radosťou. Vybrali ste dobre, ak pred tréningom nepočúvate výhovorky, ak sa mu dieťa venuje aj vo voľnom čase a našlo si tam nových kamarátov. Možno to bude chvíľu trvať a vyskúšate ich viacero, ale trpezlivosť je dôležitá. Pomáhate totiž budovať lásku k športu na celý život.

Tréner Peter Zánický si myslí, že vybrať správny šport nie je až také náročné. „Keď je dieťa vo vývine, je najlepšie, aby vyskúšalo čo najviac športov - individuálny, kolektívny či technický. Tréner alebo rodič po krátkom čase vidia, či sa v danom športe dieťa našlo. Som zástancom všeobecnej prípravy v mladom veku, to znamená, aby sa dieťa nevenovalo jednostranne len jednému športu, ale viacerým.”

Šport počas izolácie

Počas karantény môžu byť deti znudené, chýbajú im priatelia, pohyb a čerstvý vzduch. Skúste priniesť do domáceho režimu viac zábavy a športu. Zaveďte si zábavné rodinné rituály. Začnite napríklad deň spoločnou rozcvičkou. Cviky môžu byť aj bláznivé, pokiaľ sa deti nebudú príliš jašiť a zostanú sústredené. Na internete nájdete množstvo tipov na cviky alebo jogu, ktorá je vhodná aj pre deti.

Oprášte staré „náradie“. Ak máte doma rotopéd, stepper alebo gymnastický kruh, je načase ich vytiahnuť. Skúste vymyslieť zaujímavé súťaže pre vaše deti. Merajte im čas, počet cvikov, pustite im k cvičeniu rozprávku. A ak máte záhradu, premeňte ju na športovisko. Urobte v nej dočasne priestor na toľko športov a hier, koľko sa len zmestí. Urobte si svojpomocne basketbalový kôš, futbalové bránky či prekážkovú dráhu.

Pomaly sa začínajú uvoľňovať aj opatrenia a otvárajú sa malé športoviská. Ideálny čas prestať sedieť doma a ísť si spoločne zacvičiť. Ak vám nenapadajú žiadne cviky, na internete ich nájdete mnoho. Skvelé tipy na cvičenie priniesol aj atlét Matej Tóth v rámci projektu Nevyberám si. Ako si zacvičiť s deťmi si môžete pozrieť v sérii krátkych videí:

Tréner Peter Zánický radí: „Aj v malej izbe sa dá urobiť veľa pohybovej zábavy. My cyklisti vytiahneme na balkón trenažér a ide sa na to. Ostatní musia byť trošku kreatívni. Závisí od veku dieťaťa, ale rôzne prekážkové dráhy v detskej izbe sú výbornou pohybovou aktivitou. Pre tých starších sú vynikajúce tzv. core cvičenia, pri ktorých nepotrebujeme žiadne pomôcky, náradie ani činky a cvičíme s vlastnou váhou. Ukážky týchto cvičení nájdete aj na našej facebookovej stránke Detská tour Petra Sagana.

Kedy šport prestáva byť zdravý?

Ak má vaše dieťa zdravotné problémy alebo ide o šport, ktorý nadmerne zaťažuje určité časti tela, je dôležité sa poradiť s pediatrom. Môže vám odporučiť druh pohybu, ktorý prospeje vášmu dieťaťu, prípadne vás varovať pred nevhodným cvičením.

Ak sa rozhodnete, že z rekreačného športu sa presuniete na vyššiu úroveň alebo dokonca profesionálnu, vtedy sú pravidelné konzultácie s lekárom nevyhnutné. Peter Zánický delí deti do dvoch skupín. „Tí, ktorí sa nehýbu alebo nechcú hýbať a tí, ktorí sa hýbu až príliš. Navrhujem zlatú strednú cestu. Nepreťažujte svoje dieťa, ale nedajte mu možnosť, aby sa z neho stal gaučový športovec.
 

Disciplína vs. zábava

Pravidelné tréningy pomáhajú deťom naučiť sa dobrému time managementu, zodpovednosti a vyhodnocovaniu priorít. Na druhej strane nemôžu brať šport ako povinnosť, ale činnosť, na ktorú sa tešia. Niekedy je ľad medzi tým tenký. Dieťa, ktoré pravidelne športuje, potrebuje pravidelný režim. Pomôžte si napríklad prehľadnou a zároveň veselou tabuľkou na chladničke, kde bude mať rozvrh.

Podpora rodičov

„Každý rodič vie, že by nemal sledovať nenaplnené športové ciele prostredníctvom svojho dieťaťa. Ale ako na to, keď vám je na zápase úplne jasné, že syn má nahrať pravému útočníkovi alebo dcéra má viac zabojovať? Niekedy si treba zahryznúť do jazyka a pokiaľ chceme niečo vytknúť, tak až keď hlavy vychladnú a nie priamo na zápase, na to je tréner. Moje pravidlo je, že ak chcete niečo dieťaťu vytknúť, najskôr ho dvakrát za niečo pochváľte. Aj keď to je maličkosť, malý pokrok. Potom aj vašu oprávnenú výčitku či chybu bude vnímať lepšie,“ radí Zánický, ktorý sa venuje práve malým deťom.

Ak vaše dieťa nemá o šport záujem, snažte sa zistiť príčinu. Možno je hanblivé, bojí sa zlyhania, má nízke sebavedomie. V prípade kolektívnych športov zase môže byť príčinou to, že nefunguje dobre vzťah dieťaťa s inými z kolektívu. Podporte jeho sebadôveru a krok po kroku mu pomôžte veriť v jeho schopnosti. Ukážte mu, že športovaním sa mu otvorí úplne nový svet zábavy. Netlačte naň, buďte trpezliví a povzbudzujte ho. Kľúčové je, aby ste sa o tom spolu rozprávali.

Dieťa sa musí aj nudiť

Je veľmi dôležité, aby ste dieťaťu nevypĺňali úplne všetok voľný čas a dali mu „dýchať“. Fenoménom modernej výchovy je, že na deti kladieme priveľké nároky. Snažíme sa im vyplniť každú minútu, každý deň krúžkami alebo tréningom, večer ich zas čakajú úlohy a domáce povinnosti. Snažte sa dieťa nezahltiť a nájsť zdravú mieru medzi povinnosťami a voľným časom.

A pamätajte na to, že ste prvé a najdôležitejšie vzory, ktoré vaše deti majú. Buďte im príkladom aj v športe a zdravom životnom štýle.

Peter Zánický

vyštudoval UMB v Banskej Bystrici a Pedagogickú fakultu – odbor telesná výchova. Aktívne pracuje v cestovnom ruchu ako sprievodca. V minulosti učil telesnú výchovu a absolvoval množstvo letných táborov a športových sústredení ako športový tréner a pedagóg. Trénoval Petra Sagana od začiatku jeho kariéry až do prestupu do tímu Liquigas. Počas jeho trénerskej kariéry sa Peter Sagan stal majstrom sveta v horskej cyklistike. Viac si môžete prečítať aj v našom rozhovore.

Pokračujte v čítaní