Pocity stresu a úzkosti sú v súčasnej situácii prirodzené. Ako s nimi bojovať?

Súčasná epidémia koronavírusu (COVID-19) priniesla do našich životov výrazné obmedzenia. U mnohých ľudí sa v tejto súvislosti môže prejavovať zvýšená hladina stresu, prípadne stavy úzkosti. Najohrozenejšou skupinou sú ľudia s duševnými problémami, avšak pocity ako strach, smútok, hnev či bezmocnosť pocíti väčšina z nás. Ako zvládať tieto stavy?

V tomto článku sa dozviete:

  • čo je to stres,
  • ako vplýva stres na náš organizmus,
  • tipy ako zvládať stres v izolácii.

Stres je prirodzenou reakciou

Pojem stres bol prvýkrát vo vzťahu k človeku použitý v 20. rokoch 20. storočia Hansom Steleyom. Pojem si požičal z fyziky a stres identifikoval ako akúkoľvek silu, ktorá pôsobí na ľudské telo a vyvoláva nepravidelnosť telesných funkcií. Reakciou nášho tela naň je uvoľňovanie stresových hormónov. Váš tep a dych sa zrýchli, svaly sa pripravia na akciu. Telo je pripravené „pobiť sa“ s prichádzajúcou situáciou. Takáto prirodzená reakcia nášho tela nie je nijak nebezpečná. Problém nastáva vtedy, ak sa objavuje a opakuje príliš často. Chronický stres spúšťa množstvo symptómov a negatívne ovplyvňuje kvalitu nášho života.

Ako sa prejavuje stres?

Bolesti hlavy, depresia či nespavosť? Zvýšená hladina stresových hormónov však ovplyvňuje nielen náš centrálny nervový systém. Dlhodobé vystavenie stresu sa dotýka snáď každej časti nášho organizmu.

  • stres zvyšuje produkciu žalúdočných kyselín, čo vedie k páleniu záhy,
  • svaly, zodpovedné za dýchanie sa počas pôsobenia stresových hormónov stiahnu, čím sa dostaví dýchavičnosť,
  • dlhodobé vystavenie stresu oslabuje imunitný systém človeka,
  • zvýšený krvný tlak a tep zvyšujú riziko infarktu,
  • pečeň vylučuje do krvného systému nadmerné množstvo cukru a zvyšuje sa riziko cukrovky,
  • stres ovplyvňuje aj náš tráviaci systém a môže viesť k bolestiam žalúdka alebo nevoľnostiam,
  • daňou za stres je tiež znížené libido, problémy s erekciou, nepravidelná menštruácia alebo znížená plodnosť.

Je zrejmé, že stres dokáže veľmi negatívne ovplyvniť kvalitu nášho života a zdravie. Treba si však uvedomiť, že ho zo svojho života nikdy úplne neodstránime. Vypäté situácie sa v našich životoch budú objavovať vždy. Nielen v krízových situáciách ako je súčasná pandémia. O to dôležitejšie je naučiť sa so stresom efektívne pracovať a vyťažiť z neho maximum vo svoj prospech.

Ako zvládať stres v domácej izolácii

1. Hýbte sa

Cvičenie pomáha vylučovať endorfíny, znižuje hladinu stresových hormónov v tele, zlepšuje kvalitu spánku a zvyšuje sebavedomie. Začať deň krátkou a pravidelnou rozcvičkou je zaručený spôsob, ako sa postaviť stresu.

2. Záleží na tom, čo jeme a pijeme

Kvalita našej stravy dokáže udržať stres a úzkosť na uzde. Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ako napríklad vlašské orechy, fazuľa, losos či olivový olej, dokážu znížiť prejavy úzkosti až o 20 %. Rovnako ako zelený čaj, ktorý dokázateľne znižuje stres. Naopak, znížte príjem kofeínu, ktorý môže mať na vaše telo opačný efekt.

3. Relaxujte, zapáľte si sviečku

Ďalšou z možností, ako bojovať so stresom, sú mindfulness meditácia alebo aromaterapia. Pokojne si sadnúť na pár minút sám so sebou a svojím dychom bez akýchkoľvek iných podnetov či vhodne zvolená vôňa dokážu pozitívne ovplyvniť náš spánok a znížiť dopady úzkosti.

4. Dajte to na papier

Jedným zo spôsobov, ako sa brániť stresu, je dostať ho zo seba von. Napíšte si na papier zoznam vecí, ktoré vo vás vyvolávajú stres. Alebo naopak tých, za ktoré ste vďačný. Následne si skúste postupne uvedomovať, že pocity a myšlienky, ktoré si spájate s vecami zo zoznamu, v skutočnosti nie ste vy. Dokážete tak postupne získavať odstup od procesov vo vašej mysli a lepšie tak reagovať na stresové podnety.

5. Dajte si žuvačku

Žuvanie žuvačky vytvára mozgové vlny, ktoré sú veľmi podobné vlnám, ktoré produkujeme v oddychovom štádiu.

6. Smejte sa

Nájdite si každý deň čas na vtipný seriál, videá alebo knihu. Smiech preukázateľne zmierňuje stresové reakcie, uvoľňuje svalstvo a pomáha nášmu imunitnému systému.

7. Vyhýbajte sa prokrastinácii

Pripravte si na každý deň realistický zoznam priorít. Pocit, že máte deň vo svojich rukách, pomáha znížiť hladinu stresu a pomôže vám dosiahnuť kvalitnejší spánok.

8. Počúvajte hudbu

Hudba má na ľudské telo relaxačný vplyv. Siahnite po pomalšej, upokojujúcej a ideálne inštrumentálnej hudbe akou je napríklad klasika. Pomáha znižovať krvný tlak, tep a hladinu stresových hormónov.

Spôsobov, ako bojovať so stresom, je v skutočnosti omnoho viac. Každému z nás vyhovuje niečo iné. Nebojte sa preto vyskúšať viacero metód.

Pokračujte v čítaní