Prichádza čas Vianoc, darčekov a výpredajov. Prečo ich tento rok kupovať práve na Slovensku?

Len počas vianočných sviatkov zo Slovenska do zahraničných e-shopov a kamenných predajní putovalo takmer 300 miliónov eur. A to iba za nákupy platobnou kartou. Ročne sa suma vyšplhá až na 1,6 miliardy eur, teda okolo 290 eur na osobu. Tieto peniaze by počas súčasnej krízy mohli pomôcť lokálnej ekonomike. Slovenská sporiteľňa preto rozbehla iniciatívu „Doma nakupujem“, ktorá upozorňuje na dôležitosť podpory domáceho podnikateľského sektora cez nákupy „doma“.

V článku sa dočítate:

  • ako koronakríza ovplyvňuje domácich obchodníkov,
  • v ktorých krajinách Slováci nakupujú najčastejšie,
  • ako nákupy na Slovensku súvisia s plnými regálmi,
  • prečo má lokálne nakupovanie aj ľudský rozmer.

Ako a kde míňame najviac   

Z celkovej  sumy, ktorú Slováci v minulom roku zaplatili bankovou kartou v e-shopoch, išla len jedna tretina domácim obchodníkom.

Aj keď koronakríza slovenským internetovým obchodom dočasne pomohla, po februárovom náraste o 40 % objem nákupov opäť klesá. Situácia sa tak postupne vracia do predkrízového stavu.

Kde teda utrácame najviac? V letných mesiacoch zväčša ďalej ako len v susedných krajinách. Počas zimných sviatkov sa však obraciame najmä na okolité štáty, ako Rakúsko, Poľsko či Česko. V roku 2018 Slováci v Rakúsku a v Čechách minuli počas dvoch dní pred Vianocami až 92-tisíc eur. V Poľsku to bolo 22-tisíc eur. U susedov pritom často nakupujeme potraviny, oblečenie či nábytok. Teda tovar, ktorý je ľahko dostupný aj na Slovensku.

Chcete plné pulty a udržanie zamestnanosti? Nakupujte u nás.

Nákupmi na Slovensku môžeme v čase krízy podporiť firmy, ktoré u nás podnikajú. Pomáhame tak udržať financie v lokálnej ekonomike a prispievame k lepšej životnej úrovni nás všetkých. Podpora výrobcov a predajcov na slovenskom trhu tiež zabezpečuje plynulý chod prevádzok. Môžeme si tak byť istí, že  v obchodoch nájdeme presne to, čo potrebujeme, vtedy, keď to potrebujeme.

Rovnako dôležitá je aj podpora lokálnych kamenných predajní, kaviarní či reštaurácií. Pomôže tiež nákup v sieti predajní zahraničnej značky, ktorá zamestnáva Slovákov, platí u nás dane a poskytuje produkty domácich výrobcov.

Matej Tóth

Iniciatíva „Doma nakupujem“

Slovenská sporiteľňa je bankou pre život a podnikanie. Veríme, že našej krajine sa bude dariť len vtedy, ak sa bude dariť ľuďom, ktorí v nej žijú.

Uvedomujeme si tiež, že Slovensko je otvorenou trhovou ekonomikou. Cieľom podnikateľskej iniciatívy „Doma nakupujem“ preto nie je obmedziť voľný pohyb tovaru. Projekt upriamuje pozornosť  na význam podpory domácej ekonomiky a zamestnanosti, najmä v čase krízy.

Chceme ľudí motivovať, aby pri nákupoch počas sviatkov uprednostnili predajcov na území Slovenska.

Už dnes je v tom s nami takmer 800 firiem a združení.

K iniciatíve sa môžu pridať všetky spoločnosti, ktoré na Slovensku podnikajú.

Nákupy s ľudským rozmerom

Najmä v súčasnej situácii si nákupmi doma vieme vzájomne pomôcť aj ľudsky. Vďaka stovkám miliónov eur zo zahraničných transakcií by si mnoho ľudí na Slovensku mohlo udržať prácu.  Prieskum nákupných trendov „Westfield How We Shop: The Next Decade“ developerskej spoločnosti Unibail-Rodamco-Westfield z januára 2020 ukázal, že zo vzorky 15 700 Európanov by viac ako polovica v budúcnosti rada nakupovala lokálne. Uprednostnením produktov od lokálnych predajcov či zahraničných firiem podnikajúcich na Slovensku, povznášame nakupovanie nad materiálne hodnoty. Ukazujeme, že nám počas krízy záleží na ľuďoch okolo nás. Práve vianočné nákupy a novoročné výpredaje sú na to ideálnou príležitosťou.

Značky, ktoré to dali: Slovenské prevádzky rozprávajú o tom, ako sa prispôsobiť kríze

Počas korony muselo mnoho lokálnych značiek popustiť uzdu svojej kreativite a prispôsobiť sa prudkým zmenám. Kaviarne, reštaurácie a iné podniky preto často fungujú tak, ako sme ich doteraz nepoznali. Stretli ste sa už napríklad s polievkou vo fľaši alebo so zmrzlinou na objednávku?

Na to, ako pandémia zmenila zabehnuté koľaje mnohých značiek a prečo je niekedy podpora zákazníkov všetkým, sme sa pozreli so slovenskými prevádzkami Koun, Polievkáreň či Bistro.sk.

Zaujali sme vás? Celý článok si môžete prečítať tu.

Pokračujte v čítaní