Šikovné mestá ukazujú, ako má vyzerať spolupráca komunít a firiem

Keď si porozumejú samospráva, komunity a súkromné firmy, ulice miest môžu zaplaviť ľudia, zábava aj umenie. Vďaka dobrým projektom vracajú šikovní ľudia do miest život.

V tomto článku sa dozviete:

  • prečo by samosprávy, komunity a firmy mali spolupracovať,
  • aké sú výhody takéhoto partnerstva,
  • príklady úspešných projektov, ktoré skrášlili mesto a zlepšili život v ňom.

Na Slovensku dostávajú takéto partnerstvá zelenú čoraz viac

Verejný a súkromný sektor sa spájali už v minulosti, ich spolupráca na Slovensku nie je žiadnou novinkou. Projekty v dopravnej infraštruktúre, vodohospodárstve, IT či ochrane životného prostredia však dopĺňajú nové, ktoré mestá skrášľujú a život v nich spríjemňujú. Tento typ projektov sa u nás udomácňoval pomalšie, ale vo viacerých mestách sa dobieha zameškané. A občas pri tom pomáha aj štát, napríklad ministerstvo financií prostredníctvom rôznych dotačných schém a programov priamo podporuje realizáciu dlho zanedbávaných regionálnych projektov, ktoré majú obrovský potenciál.

Najmä šikovné mestečká a malé obce ukazujú, že takáto spolupráca funguje. V roku 2019 Združenie miest a obcí Slovenska v regiónoch predstavilo niekoľko skvelých projektov, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pre ostatné samosprávy. Trenčanom prekážal neestetický šenk, vďaka ich šikovnosti je dnes v budove namiesto lacného pohostinstva fitness centrum, vo Vrbovom sadia stromy pri narodení každého dieťaťa, v Margecanoch využívajú dažďovú vodu pre verejnú zeleň a ihrisko a v Liptovskom Jáne si uctili históriu miniskanzenom.

Galéria úspešných spoluprác samospráv a súkromného sektora

Stará tržnica

V roku 2012 spojili sily šikovní ľudia z rôznych sfér a spoločne založili občianske združenie Aliancia Stará tržnica. Ich cieľom bolo tržnicu oživiť a vrátiť jej pôvodnú funkciu - priestor pre lokálne trhy, kultúrne podujatia, diskusie a oveľa viac. Ožila však nielen tržnica, ale aj jej okolie. Po obvode vyrástli nové prevádzky a námestie pred tržnicou pravidelne žije streetfoodovým festivalom či lokálnym trhom. Z neatraktívneho miesta, ktoré obyvatelia využívali iba na tranzit, sa stalo živé námestie, kde sa ľudia radi stretávajú a trávia svoj čas.

„Spolupráca so súkromným sektorom, ak je nastavená dobre a vychádza zo zdieľaných hodnôt, vie byť veľmi prínosnou pre projekty v akejkoľvek fáze.”

Denisa Chylová, PR manažérka Aliancie Stará tržnica

Stará tržnica je náročným projektom, ktorého nosnou zložkou je verejnoprospešnosť. Zároveň sme však už od začiatku projekt koncipovali tak, aby bol finančne udržateľný, no zároveň nezávislý od mestských peňazí. Toto sa nám darí aj vďaka spolupráci so súkromným sektorom,” vysvetľuje spoluprácu PR manažérka Aliancie Stará tržnica Denisa Chylová. Zároveň dodáva, že je určite vhodné, aby projekty rátali s diverzifikovaným financovaním namiesto spoliehania sa iba na jeden zdroj. „Spolupráca so súkromným sektorom, ak je nastavená dobre a vychádza zo zdieľaných hodnôt, vie byť veľmi prínosnou pre projekty v akejkoľvek fáze,” dopĺňa Denisa.

Nadčasový projekt môže byť prípadovou štúdiou úspešnej spolupráce mesta a obyčajných ľudí. Partia nadšencov zmenila staničnú budovu Žilina-Záriečie na rovnomenné kultúrne centrum. Namiesto nelegálnej skládky slúži budova mladým ľuďom, ktorí milujú kultúru. „Jednoducho sme sa rozhodli a začali robiť veci podľa našich snov. Zrazu sme zistili, že sa nás nazbiera dosť na koncert aj divadlo, budovali sme alternatívnu scénu. My sami sme boli prvou cieľovou skupinou,“ hovorí Marek Adamov, spoluzakladateľ nezávislého KC Stanica Žilina-Záriečie.

Projekt Živé námestie

Živé námestie je iniciatívou občianskeho sektora, ktorá na seba v tomto prípade vzala rolu mesta. Projekt je realizovaný z grantov a príspevkov členov združenia vrátane Slovenskej sporiteľne, pričom jeho cieľom je vrátiť zanedbaným mestským priestorom život. Momentálne sa sústredí na dve najfrekventovanejšie miesta Bratislavy, a to Námestie SNP a Kamenné námestie. Na základe dlhoročných analýz a skúmania projekt priniesol zoznam riešení, ktoré z týchto miest spravia opäť atraktívne lokality, kde sa budú ľudia radi zdržovať. Celý zoznam riešení si môžete prečítať tu.

Sadni si!

Ďalším zaujímavým projektom je aj koncept voľného sedenia s názvom Sadni si! Za ním stojí už spomínaná iniciatíva Živé námestie a mesto Bratislava, mestská časť Staré Mesto, ktoré sa spojilo so spoločnosťou Volkswagen Slovakia a Nadáciou Slovenskej sporiteľne. Inšpirácia prišla z Paríža či New Yorku, kde podobné sedenia môžeme nájsť. Projekt priniesol do centra mesta mobilné sety na sedenie, ktoré nájdete vo viacerých zónach. V roku 2020 sa projekt Sadni si! plánuje rozšíriť aj do ďalších slovenských miest. 

Creative Industry Košice

Výborné spolupráce vznikajú naprieč celou krajinou. Napríklad krásne historické Košice sa približujú európskym metropolám aj vďaka iniciatíve Creative Industry Košice. „Medzi naše najväčšie úspechy patrí získanie titulu pre Košice - Európske hlavné mesto kultúry z roku 2013 a titul UNESCO Kreatívne mesto mediálneho umenia z roku 2017,“ hovorí Ivana Ščuroková z CIKE.

Cieľom iniciatívy je rozvoj kultúry a kreatívneho priemyslu. Prepája šikovných ľudí, dáva im príležitosti a know-how. Vytvára spoločný priestor pre kreatívcov, podnikateľov a sponzorov, študentov a všetkých, ktorí majú talent, dobré nápady a chuť zlepšiť svoje okolie. „V meste, ktoré napreduje, sa žije lepšie. Ľudia sú tu spokojní a sú k sebe vľúdnejší. Majú možnosť rozvíjať sa, vzdelávať a pohybovať sa v priestore, ktorý je k nim priateľský, dodáva riaditeľ košického CIKE Michal Hladký.

V Košiciach vzniklo napríklad prvé arteterapeutické centrum, v rámci ktorého pracujú profesionáli nielen s dospelými, ale aj s batoľatami či deťmi z autistického centra. Mesto propagujú aj prostredníctvom projektov The Invisible Hotel a Invisible Mag.

Jedna z izieb The Invisible Hotel. Každú izbu navrhol iný slovenský umelec a každá izba sa nachádza v inom košickom hoteli. Na fotke je izba The Urban Flashbacks od Viktora Fehéra a Martina Kimana. Zdroj: The Invisible Hotel

Výnimočné projekty zviditeľňujú metropolu východu doma aj v Európe a priťahujú tak návštevníkov aj investorov. Milovníci moderného či netradičného umenia chodia obdivovať napríklad mestské fasády. Vďaka jedinečnému street-artovému projektu SAC tu nájdete najväčšiu muralistickú galériu na Slovensku. 

Umelecká inštalácia na stene budovy Dorky, centra na záchranu rodiny. Autorom inštalácie je slovenský umelec Emil Taschka. Zdroj: Street Art Communication Facebook

Odkiaľ získať zdroje na dobré nápady?

Financovanie takýchto projektov vie byť jednoduché, transparentné a momentálne dostupné za veľmi výhodné úrokové sadzby. Finančnú podporu ponúkajú viaceré komerčné aj štátne banky, ktoré majú predschválené limity financovania samospráv. Prekážkou však môže byť investičný dlh na majetku miest a obcí, ktorý postupne narastá. Z viacerých dôvodov totiž nedokážu udržať požadovanú funkčnosť svojho majetku. Výzvou pre zanietené komunity zas býva dostatočne kvalitný finančný manažment ich projektov.

Realizácia projektov sa na Slovensku financuje z:

  • vlastných zdrojov,
  • európskych grantov,
  • bankových úverov,
  • dodávateľských úverov,
  • kombináciou bankových a dodávateľských úverov.

Vlastné zdroje samospráv sú okolo 20 %, významné finančné bremeno na seba berú práve banky. Tie môžu financovať priamo investíciu alebo poskytnúť prekleňovací úver pred čerpaním nenávratnej finančnej pomoci z eurofondov. Suma peňazí od bánk je však limitovaná, je to 50 %, resp. 60 % z ročných rozpočtovaných príjmov samosprávy.

Výnimkou sú úvery poskytnuté zo Štátneho fondu rozvoja bývania a financovanie energetických úspor prostredníctvom Garantovanej energetickej služby. Existuje však ešte jedna možnosť – bankové financovanie partnerov verejného sektora. Banka vtedy odkúpi ich pohľadávky voči mestu či obci.

V súčasnosti však mestá využívajú nepriamu formu, a to financovanie cez dcérske spoločnosti, ktoré sú i platcami DPH.

Oživíme spolu aj ďalšie mestá?

Bratislava, Košice a Žilina sú väčšie mestá, ale rovnako môžu ožiť aj tie menšie. Ak teda máte aj vy dobrý nápad, pridajte sa do komunity s podobným zameraním a možno budete už onedlho pozorovať, ako sa vám vaše mesto či obec mení pred očami. Aby sa aj ďalšie krásne miesta zaplnili ľuďmi a zábavou, stačí prepojiť správnych ľudí so správnou firmou. Napríklad aj s pomocou grantových schém ako #mamnato.

Pokračujte v čítaní