Tipy na darčeky z Vianočnej tržnice, ktoré potešia dvakrát

Tento rok nám pomohol lepšie spoznať, čo vlastne máme doma. Rovnako nám ukázal, aká dôležitá je blízkosť a ohľaduplnosť. Toto poznanie by mohlo byť aj dobrou stratégiou pri kupovaní vianočných darčekov.

Ak podporíme lokálnych výrobcov, môžeme pomôcť našej ekonomike. Kúpou prírodných produktov zase ochránime našu prírodu. A inovatívnymi darčekmi pomôžeme okoliu lepšie sa pripraviť na budúcnosť. Jednou vecou tak spravíme radosť nielen blízkym, ale osoh budú mať aj ďalší.

Vybrali sme pre vás viacero tipov na darčeky z Vianočnej tržnice, ktorá je súčasťou iniciatívy Doma nakupujem od Slovenskej sporiteľne. Tržnica je otvorená do 19. decembra a nachádza sa v bratislavskej Starej tržnici. Ak by to bolo pre vás od ruky, žiadne obavy, všetkých predajcov nájdete aj online.

Vianočná tržnica sa koná za sprísnených hygienických opatrení, aby bol vytvorený bezpečný priestor nielen pre všetkých predajcov, ale aj pre návštevníkov. Vďaka Slovenskej sporiteľni je väčšina predajcov vybavená platobnými terminálmi, takmer všade sa bude dať platiť bezkontaktne.


„Podporu firiem a podnikateľov, ktorí pôsobia na Slovensku, považujeme za veľmi dôležitú. Teším sa, že sa nám podarilo vytvoriť práve pred Vianocami unikátny a bezpečný predajný priestor pre viac ako 60 malých podnikateľov a tiež všetkých milovníkov originálnych vianočných darčekov.“

Dáša Juríková, riaditeľka marketingu Slovenskej sporiteľne

Zelené Vianoce

Bagbet

Z látky, ktorá by skončila na smetisku, robí originálne oblečenie dizajnérske štúdio Bagbet. „Zameriavame sa na spracovanie textilného odpadu. Robíme s firmami, ktoré šijú pre zahraničné značky. A čo im v dielni zvýši, to sa snažíme spracovať. Chceme dať druhú šancu odpadu v podobe svetrov, košieľ, sukní či nohavíc,“ vysvetľuje zakladateľka značky. Každý kúsok je teda originál.

Karouch

Na ceste za splnením vlastných snov sa zíde aj diár, aby ste mali prehľad o svojich plánoch. A takým splneným snom je aj značka Karouch. Ide o ručne robené zápisníky z ekologicky vyrobeného papiera. Obal je z filcu zo 100 % merino vlny. Kúpou diára pomôžete prírode aj ľuďom v Afrike. „Rozhodli sme sa z každého predaného kusu podporiť nadáciu Integra. V rámci jedného projektu sadia stromy v Afrike. Tým jednak pomáhajú klíme, ale aj miestnym farmárom,“ prezradila majiteľka.

Botanicandle

O to, aby ste mali voňavé Vianoce, sa postarajú v Botanicandle. „Ručne vyrábam sviečky zo včelieho a sójového vosku. Zo včelieho preto, lebo sám som včelár. Dávam do nich čisté esenciálne oleje, je to teda prírodný produkt,“ vysvetlil nám majiteľ značky. Navyše, na každú sviečku ručne spraví aj ozdobné viečka, ktoré sú vyrobené z vylisovaných rastlín zaliatych v živici. Každé viečko je iné a obal môže poslúžiť neskôr ako dóza na drobnosti.

Včelobal

Znížiť množstvo odpadu a uchovať čerstvé potraviny, to sú hlavné ciele značky Včelobal. Vymysleli špeciálne obrúsky a vrecká z bio bavlny, včelieho vosku, živice a jojobového oleja, ktoré sú alternatívou k alobalu alebo bežnej fólii. Včelobal sa ľahko udržiava, dá sa opätovne použiť a postará sa o to, aby vaše jedlo bolo dlhšie čerstvé.

Vianoce idú cez žalúdok

Rodkva

Pevné zdravie, to sme si tento rok priali ešte o čosi viac ako zvyčajne. Čo rozhodne prispeje k lepšej odolnosti a sile, je fermentovaná zelenina Kimchi. Ide o kórejskú špecialitu označovanú ako superpotravina, pretože je plná probiotík. Na Slovensku ju vyrába aj značka Rodkva. „Kimchi je veľmi zdravé. A navyše mám výborný recept, ktoré má ten ázijsky šmrnc aj chuť od mamy,“ odkazuje výrobca.

Rye Island

Remeselné pivá sú veľkým hitom už aj na u nás. Pribúdajú nové zaujímavé značky, ktoré potešia nejedného fajnšmekra. Tento remeselný pivovar z Veľkého Medera môže vyriešiť vašu dilemu, čo kúpiť otcovi namiesto zvyčajných ponožiek. S výberom nám radil práve majiteľov otec, ktorý vysvetlil, že je ťažké vybrať iba jedno pivo, ale ako svojho favorita nakoniec určil Lowland IPA.

Vianoce s nápadom

Lebo Mädveď

Unikátny darček, pri ktorom sa zabaví celá rodina. Mapucle však nie je iba o zábave, ale pomôže vám lepšie spoznať vlastnú krajinu. „Náš projekt vznikol ako vianočný darček pred 3 rokmi, keď zakladateľ dostal nápad a chcel potešiť brata, ktorý robí sprievodcu po svete. Nepoznal však poriadne Slovensko, dostali sme teda nápad rozrezať mapu na jednotlivé okresy, aby z toho vznikla skladačka. To sa tak zapáčilo kamarátom, že sme rozhodli spraviť z toho biznis plán a dodnes robíme náučné pucle,“ objasnili nám v Lebo Mädveď.

Lab

S novými nápadmi neustále prichádzajú v kreatívnej dielni Lab, ktorá sídli v Starej tržnici. Vybavení sú nielen klasickým kladivom či pílkou, ale najmä modernými technológiami, ktoré skúšajú pri tvorbe. Gravírovanie laserom použili pri kolekcii Bratislavské dizajny, v rámci ktorej vznikli rôzne veci od náušníc po obrazy, no najväčší záujem je o štýlové podpivníky.

Majolika R

Dielňou, ktorá stojí za pozornosť, je aj Majolika R z Pezinka. Ide o chránenú dielňu, v ktorej pracujú aj ľudia s mentálnym či telesným znevýhodnením. Na rozdiel od Labu sa však sústredia skôr na tradičné postupy. Ich ručne vyrábaná keramika má už 30-ročnú históriu. Vznik nových výrobkov trvá štyri až šesť týždňov. Pracujú síce osvedčeným postupom, pri dizajne si však dovolia aj novinky. Okrem tradičných vzorov vychádzajúcich z Habánskej keramiky skúšajú aj rôzne moderné verzie.

Fauna Trade

Ak by ste počas Vianočnej tržnice hľadali niečo špeciálne pre najmenších, drevené hračky z Fauna Trade sú tou správou voľbou. Mnohí z tých, ktorí strávili detstvo hraním s ich drevenými zvieratkami, sú dnes už dospelými ľuďmi. Značka má totiž 30 rokov a tisíce spokojných detských zákazníkov. Ako však prezradil majiteľ, počas pandémie musel prepustiť skoro polovicu zamestnancov, verí však, že sa ich dielni podarí prežiť.

Matej Tóth

Iniciatíva „Doma nakupujem“

Slovenská sporiteľňa je bankou pre život a podnikanie. Veríme, že našej krajine sa bude dariť len vtedy, ak sa bude dariť ľuďom, ktorí v nej žijú.

Uvedomujeme si tiež, že Slovensko je otvorenou trhovou ekonomikou. Cieľom podnikateľskej iniciatívy „Doma nakupujem“ preto nie je obmedziť voľný pohyb tovaru. Projekt upriamuje pozornosť na význam podpory domácej ekonomiky a zamestnanosti, najmä v čase krízy.

Chceme ľudí motivovať, aby pri nákupoch počas sviatkov uprednostnili predajcov na území Slovenska.

Už dnes je v tom s nami takmer 800 firiem a združení.

K iniciatíve sa môžu pridať všetky spoločnosti, ktoré na Slovensku podnikajú.

Pokračujte v čítaní