Tradičné tržnice sa sťahujú na internet. Spoznajte nový spôsob nákupu kvalitných potravín od lokálnych výrobcov

Prevzatie nákupu

Online tržnice na Slovensku nie sú úplnou novinkou. Ich dôležitosť a sila sa ukázali najmä vďaka aktuálnej pandemickej situácii. Je preto dobré, že vznikajú aj nové veľké projekty. O čom online tržnice sú, ako podporujú lokálnych farmárov a prečo sa vďaka nim budete zdravšie stravovať?

V článku sa dočítate:

  • prečo sme počas pandémie začali nakupovať potraviny online,
  • ako ovplyvnila súčasná situácia to, ako sa zaujímame o potraviny,
  • čo je to online tržnica a ako funguje,
  • prečo je dôležité nakupovať od lokálnych výrobcov potravín,
  • aké sú výhody online tržníc.

Medzi najviac predávané tovary na internete dlhodobo patrí oblečenie a elektronika. Ak by ste sa pozreli na opačný koniec pomyselného rebríčka, našli by ste tam potraviny. To sa však v dôsledku pandémie začína meniť. Podľa prieskumu až 45 % opýtaných Európanov si pre koronakrízu osvojilo už aj online nakupovanie potravín.

Prieskum iniciatívy EIT Food, ktorá je aktivitou Európskeho inovačného a technologického inštitútu, ďalej ukázal, že pri online nákupoch sme pedantnejší v plánovaní a stále menej nakupujeme impulzívne. Okrem toho sú pre pandémiu naše nákupy potravín väčšie, než boli predtým. Môže to byť z toho dôvodu, že chceme mať doma väčšie zásoby, sú zatvorené reštaurácie a v neposlednom rade nás podľa prieskumov aj začalo viac baviť variť doma.

Zelenina na stole

Foto: Nora a Jakub

Tržnice nás začali opäť baviť

Stráviť sobotné doobedie na trhu nákupom čerstvých a kvalitných potravín bol rituál starších generácií, ktorý sa s príchodom supermarketov na slovenský trh vytratil. Mileniáli a zoomeri však čaro nákupu na trhu posledné roky objavujú stále intenzívnejšie. Dôvody sú rôzne – od kvalitnejších potravín cez podporu lokálnych spotrebiteľov až po čas strávený v komunite.

Mohlo by sa zdať, že pandémia trend rastúcej popularity tradičných trhov zastaví. Opak je však pravdou. Organizátori trhov sa dokázali situácii prispôsobiť a predstavili nový spôsob nakupovania a doručovania potravín – online tržnice.

Trend presťahovať offline tržnice do „onlajnu“ však nepriniesla korona, formoval sa už pred ňou. Príkladom môže byť bratislavská Tržnica Nivy, ktorá sa mala pôvodne otvoriť v rámci novej autobusovej stanice Nivy a neskôr sa predstaviť aj vo svojej online podobe. Pandémia však postup vymenila a Tržnica Nivy už funguje ako online trhovisko.

Tržnica Nivy

Tržnica Nivy

Ponúka množstvo eko, bio a remeselných výrobkov. Ponuka potravín je od ovocia a zeleniny cez mliečne výrobky až po mäso veľmi bohatá. Kľúčovým trhovníkom je pre Tržnicu aj bezobalový obchod so sortimentom takmer 400 rozličných trvanlivých potravín. Nechýba však ani výberová káva z populárnych slovenských pražiarní, ekokozmetika či dokonca textil a móda.

Online svet vďaka tržniciam nie je pre producentov prekážkou

„Trhovníci veľmi rýchlo pochopili pridanú hodnotu online tržnice. Umožní im ušetriť zdroje súvisiace s investíciou do vlastného e-shopu či marketingu,“ povedala nám Želmíra Zelenayová z Tržnice Nivy.

Rovnako expresne museli zareagovať aj autori tržnice ZeZáhorá, ktorá mala pôvodne slúžiť skôr ako akýsi rozcestník pre tých, ktorí na Záhorí hľadali lokálnych farmárov a producentov potravín. „Farmárov sme odbremenili od ich nie veľmi obľúbenej činnosti – predaja a zákazníkom sme priniesli lokálne potraviny vypestované len niekoľko kilometrov od ich domu,“ vysvetľuje Matej Hajdin, ktorý zároveň dodáva, že nimi ponúkané debničky s čerstvou zeleninou sa vypredávajú doslova za pár hodín.

ze záhorá

ZeZáhorá

Online tržnica, ktorej ponuku prirodzene tvorí to, čo je typické a charakteristické pre Záhorie. V ponuke tiež nájdete čaje, pivo, bio múku, ekologické obrúsky alebo rozmanité zaváraniny.

Kvalita je zaručená vďaka priamej komunikácii

Ak sú pre vás online tržnice úplnou neznámou, mali by ste ich čo najskôr objaviť. Prirodzene, predávaný tovar je totožný s tým, ktorý by ste našli na tradičnom trhu.

„V princípe uprednostňujeme malých lokálnych pestovateľov a producentov. Dovozcov prijímame iba v prípade tovarov, ktoré na Slovensku nie je možné vyprodukovať. Aj tu však kladieme dôraz na kvalitu či osobné vzťahy obchodníka s výrobcami,“ objasnila postup výberu predajcov Bianka Čajová zo známej bratislavskej Starej tržnice, ktorá dočasne zaviedla online objednávkový systém počas prvej vlny pandémie.

Medzi nesporné výhody nakupovania v online tržniciach patrí pohodlie pri nákupe, široká ponuka kvalitných a lokálnych produktov, možnosť platiť kartou alebo veľmi prívetivé používateľské prostredie. Filtrovať potraviny podľa potravinových intolerancií, diét a mnohých iných kritérií, ktoré nás pri klasickom nakupovaní zdržujú, tu nie sú žiadnym problémom. V niektorých prípadoch nechýba ani porovnanie cien.

Ak ste na tradičných trhoch zvykli prehodiť pár slov s predajcom a získať od nich vzácne recepty či dobré rady, o tieto „small talky“ neprídete ani v prípade online tržníc. Rýchle rozhovory totiž plnohodnotne nahradia blogy a články plné užitočných rád, tipov a trikov.

starší pár za notebookom

Na rozdiel od bežných reťazcov je väčšina potravín v bio či ekokvalite a mnohé sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu, napríklad aj preto, že sa netransportujú na veľké vzdialenosti, čím sa znižuje produkcia CO2. Lokálni producenti si tiež často dávajú záležať na ekologických obaloch. Vajíčka, ktoré ponúkajú online tržnice, sú zákonite z voľného výbehu, hovädzie mäso z kráv, ktoré sú prirodzene pasené. Podobných príkladov by sme našli celý rad.

Nároky na kvalitu potravín či udržateľné riešenia s ich balením a dopravou sa musia niekde odraziť. V online tržniciach sú ceny potravín v niektorých prípadoch vyššie. V kontexte internetového nakupovania je to paradox, pretože ceny v e-shopoch bývajú spravidla nižšie. Pre fanúšikov online tržníc však nie sú vyššie ceny potravín prekážkou a akceptujú ich.

Trh-Piac-Markt

Trh-Piac-Markt

Nachádza sa v bratislavskej Starej tržnici a je to momentálne zrejme najznámejší a najpopulárnejší trh. Okrem lokálnej zeleniny, ovocia, mäsa a mäsových výrobkov tu nájdete aj naturálne vína, pekárov či zaujímavý streetfood. Trh sa koná každú sobotu od 9.00 do 15.00.

Počas korony zachránili jarnú úrodu

Online tržnice sú dôležitým riešením nielen pre zákazníkov, ale aj pre samotných trhovníkov. Tí výhodu online predaja pocítili najmä počas minuloročnej jari. Úrodu, ktorá práve dozrievala, zrazu nemali kde predávať, keďže tržnice museli byť pre nový koronavírus zatvorené a mnohí producenti potravín nemali vybudované iné predajné kanály. Vďaka online tržniciam tak nemuseli svoj biznis rozširovať, respektíve prispôsobovať a mohli sa aj naďalej sústrediť na produkciu.

Podpora lokálnej produkcie však nie je len o malých a stredných producentoch z regiónov a krajov. Podľa štatistík Slovenskej sporiteľne ročne minieme až 1,6 miliardy eur na nákupy v zahraničí. Táto suma by mohla zásadným spôsobom pomôcť domácej ekonomike počas súčasnej krízy.

Iniciatíva Doma nakupujem vám pomôže nájsť slovenských predajcov aj mimo online tržnice. 

Trh-Piac-Markt

Doma nakupujem

Krízu spôsobenú pandemickou situáciou môžeme prekonať len spoločnými silami. Týmto heslom sa riadi Slovenská sporiteľňa, ktorá spustila iniciatívu Doma nakupujem. Slovenská sporiteľňa takýmto spôsobom podporila nákup u slovenských predajcov. Do iniciatívy sa zapojilo množstvo významných značiek zo slovenského trhu. Iniciatíva odštartovala ešte pred Vianocami 2020 a stále pomáha slovenským predajcom. Ak chcete pomôcť aj vy, neváhajte navštíviť domanakupujem.sk a nájdite slovenského výrobcu, ktorému svojím nákupom môžete pomôcť.

Pokračujte v čítaní