Vlak 🚅 alebo lietadlo ✈️? Zisťovali sme, čím sa po Európe oplatí cestovať viac

Komfortná jazda, možnosť využitia času na prácu či doprava priamo z centra do centra miest sú spolu s ekologickými dôvodmi príčinou, prečo je cestovanie vlakom po Európe čoraz populárnejšie. Freelancerka Zuzana Kvetková vyskúšala, aké to je na trase Londýn – Viedeň a spísala tipy, ktoré by ocenila pred svojou prvou cestou vlakom naprieč Európou. Oplatilo sa jej vymeniť lietadlo za vlak?

V tomto článku sa dozviete:

  • Ako si vopred naplánovať cestu vlakom.
  • Kedy sa oplatí vymeniť lietadlo za vlak.
  • Ako si porovnať ekologické dopady rôznych spôsobov cestovania.

Zuzana roky žila a študovala v Londýne a na trase Londýn - Bratislava, resp. Viedeň sa nalietala naozaj dosť. V poslednej dobe začala premýšľať nad tým, ako môže žiť udržateľnejšie. Pri cestovaní sa najprv zamerala na obmedzenie počtu letov. Koncom minulého roka sa prvýkrát rozhodla cestovať z Viedne do Londýna vlakom.

Spočiatku bolo celé plánovanie cesty pre ňu pomerne časovo náročné a nakoniec kvôli vypredaným miestenkám zvolila na cestu do Londýna radšej lietadlo. Druhýkrát sa jej plány podarilo dotiahnuť do úspešného konca. Na základe svojich skúseností spísala niekoľko tipov, vďaka ktorým môže byť cestovanie vlakom po Európe príjemnejšie ako lietadlom.

Zuzana Kvetková

píše na voľnej nohe, je editorkou časopisu Backstage Talks o dizajne a zodpovednom biznise,  spoluorganizuje medzinárodnú konferenciu By Design Conference

Londýn – Viedeň vlakom


Zuzana z Londýna cestovala do svojej prvej prestupnej destinácie Bruselu spoločnosťou Eurostar.

Keďže to už bola jediná voľná možnosť, mala lístok v o pár eur drahšej triede Standard Premier, v ktorej okrem iného ponúkali aj „hotelové” raňajky a na želanie dopĺňali kávu aj pečivo. Z Bruselu sa rozhodla ísť až neskorším vlakom, čím získala tri hodiny na prechádzku po centre mesta.

TIP

Ak si chcete spraviť v meste krátku zastávku, oplatí sa využiť úschovňu batožiny. Treba však na stanici nájsť takú, ktorá vám najviac vyhovuje – ceny sa môžu výrazne líšiť podľa toho, či platíte za každý odložený kus alebo za skrinku. Informácie ohľadom odloženia batožiny viete zistiť aj vopred online, na stránkach ako napríklad Seat 61.

Cesta do Kolína trvala necelé dve hodiny, na prestup mala Zuzana pol hodinu. Keďže je hlavná stanica hneď v úplnom centre, stihla sa prejsť popri dóme a filharmónii, pozrieť na mesto z mosta nad Rýnom aj dopustiť si fľašku vody v múzeu moderného umenia.

V Kolíne nasadla Zuzana na svoj tretí vlak, ktorý smeroval do Berlína. V plnom vlaku smerujúcom do hlavného mesta po víkende ocenila, že sa rozhodla dokúpiť si miestenku. Dá sa to jednoducho cez mobil, na stránke Deutsche Bahn uvidíte aj predpokladanú obsadenosť vlaku.

Po niekoľkodňovej návšteve Berlína sa Zuzana vybrala priamo domov do Viedne.

Na cestu si vybrala priamy spoj. Takmer osem hodín vo vlaku z Berlína do Viedne sa dá prirovnať k štandardnému pracovnému dňu – až na neustále meniaci sa výhľad z okna. Wi-fi signál je stabilný, oplatí sa však vopred stiahnuť dokumenty, ktoré budete určite potrebovať. Zabaľte si tiež občerstvenie na cestu, ale ak treba, možno sa spoľahnúť aj na jedálenský vozeň.

Ako si naplánovať samotnú cestu?

Prehľad o cenách a vlakoch na vybranej trase si spravíte v aplikácii Rail Europe. Lístky od rôznych prepravcov si cez ňu môžete priamo aj kúpiť. Na dlhšie trasy s prestupmi to však môže vyjsť drahšie, vtedy sa oplatí kúpiť si niektorý z lístkov Interrail.

Spoločnosť Interrail, ktorá prepája vlakových prepravcov v rámci Európy, ponúka viacero druhov lístkov – od 4 dní až po 3 mesiace neobmedzeného cestovania. Ceny sa líšia v závislosti od platnosti lístka, triedy, ale aj veku cestujúceho – do 27 rokov sú lacnejšie. Na rozdiel od leteniek sú ceny týchto lístkov nezávislé od toho, kedy ich kupujete.

TIP

Interrail lístok platí vo viacerých mestách aj na vnútromestské nadzemné vlaky, môžete tak v dňoch, keď cestujete, ušetriť na mestskej hromadnej doprave. 

Lístok možno získať aj cez internet, odporúčame ho však kúpiť vopred na stanici. Vlakový lístok objednaný cez internet totiž príde poštou z Holandska (nedá sa vytlačiť doma ani používať v telefóne ako e-ticket). Platí až odvtedy, keď vám vedia zaručiť, že dorazí (teda aj ak by prišiel skôr, platnosť bude mať od dátumu, ktorý určí Interrail). V online obchode na Interrail stránke možnosť kúpiť či vyzdvihnúť si lístok na stanici síce nespomínajú, ale dá sa to – na počkanie a aj od ľubovoľného dátumu začiatku platnosti.

Na niektoré rýchlejšie vlaky (IC, ICE, EC) je potrebné dokúpiť si miestenku. Hlavne ak sa chystáte cestovať do UK, plánujte vopred – Eurostar, ktorý chodí tunelom pod Lamanšským prielivom, má obmedzený počet zlacnených miest (za cca 30 €) pre cestujúcich s Interrail lístkami a hlavne okolo víkendov bývajú často vypredané. Pri rezerváciách je potrebné myslieť aj na to, že na hraničné kontroly na stanici pri nastupovaní do vlaku Eurostar musíte prísť najneskôr 30 minút pred odchodom vlaku, inak vás už doň nemusia pustiť. Odporúčaný predstih je 45 až 60 minút.

TIP

Rail Planner je aplikácia presne pre Interrail, dá sa v nej vybrať, aby ukazovala len vlaky v rámci ich siete. Prípadne aj to, ako sa vyhnúť vlakom, na ktoré treba dokupovať rezerváciu miesta. Ak preferujete rýchlejšiu cestu s povinnou miestenkou, nasmeruje vás na stránku, kde si ju môžete kúpiť. Naplánované cesty si v nej viete aj uložiť či poslať známym.

Vlak alebo lietadlo – čo sa teda viac oplatí?

100 % všetkých rakúskych vlakov, ako aj nemeckých ICE, IC a EC vlakov jazdí výhradne na elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Eurostar má tiež výrazne nižšiu uhlíkovú stopu oproti štandardným britským vlakom (6 g CO2 na osobu na kilometer namiesto 41 g).

TIP

Porovnanie ekologického dopadu cestovania lietadlom, autom a vlakom presne na vašej trase si viete prehľadne pozrieť na stránke Ecopassenger.org. Zaujímavosťou je, že v rámci udržateľnosti vyhrávajú medzi aerolíniami tie nízkonákladové, keďže najviac optimalizujú množstvo použitého paliva či miesto pre každého pasažiera.

Kým ekologický prospech cestovania vlakom je jasný, stále je táto možnosť výrazne drahšia ako cestovanie s nízkonákladovou leteckou spoločnosťou bez batožiny. Ak sa však neponáhľate, prípadne máte možnosť pracovať z vlaku, môžete vymeniť čakanie v letiskovej hale za rôzne výlety už po ceste do vašej cieľovej destinácie a zhodnotiť tak vyššiu cenu lístka.

Pokračujte v čítaní