IT šéf Kiwi.com: Autá po nás budú chodiť automaticky podľa kalendára

Čo nás čaká vo svete práce, zábavy, cestovania a objavovania vesmíru? Nik presne nevie, ale David Pavlík to tuší. Pracoval pre technologické giganty ako Amazon, Netflix či SpaceX a nakoniec sa vrátil do Česka, aby posilnil riadiaci tím vyhľadávacieho portálu pre cestovné lístky Kiwi.com.

V tomto článku sa dozviete:

  • ako sa zmení pracovný život v blízkej budúcnosti,
  • prečo vesmírna turistika ešte nie je bežná,
  • ako môže už čoskoro vyzerať inteligentná integrovaná doprava,
  • čo nás čaká vo svete digitálnej zábavy.

Za pár rokov budeme v práci vyžadovať podnetnejšie úlohy

Ako bude vyzerať práca budúcnosti? Na základe skúseností u prestížnych zamestnávateľov vidí David Pavlík cestu vpred v otvorenosti a dôvere. „Vo firmách, kde som pracoval, bol kladený dôraz na kompetentnosť samotných ľudí.” Namiesto toho, aby vypracovávali konkrétne určené riešenie, hľadajú najlepšie riešenie problému.

Takýto prístup však ešte nie je bežným štandardom a ľudia sú skôr zvyknutí na to, že dostanú konkrétne zadanie, na ktorom pracujú, večer ho odovzdajú a nepremýšľajú o tom, či to bolo to najlepšie, čo pre firmu dnes mohli urobiť. „Je to prirodzená evolúcia prístupu k práci. Za pár rokov ľudia nebudú chcieť len vypracovať, čo im niekto povie.”

Systém podporujúci zamestnancov v efektívnej práci a samostatnosti preto budujú aj v Kiwi.com. „Je jednoducho nevyhnutné byť otvorený kultúram, myšlienkam či trhom, aby firma mohla objavovať možnosti všetkými smermi a zamestnanci sa nebáli vybočiť zo zabehnutých koľají.” Pod vedením dobrého manažmentu sa zamestnanci môžu stať svojimi vlastnými lídrami, ktorým záleží na efektívnom vyriešení firemných výziev. „Niekedy ma to v dobrom zmysle slova rozčuľuje, že o všetkom musíme diskutovať, ale z tých diskusií naozaj často vyplynie lepšie riešenie.”

Do vesmíru budeme cestovať skôr za priemyslom ako dovolenkou

A čo naše dovolenky? O komerčnom cestovaní do vesmíru sa vraví už tak dlho, až je zvláštne, že to ešte stále nie je bežná destinácia. „Ak máte našetrené, už dnes si môžete zaplatiť nejaký drobný pobyt na stanici ruskej vesmírnej agentúry, v blízkej budúcnosti však vesmírny turizmus nebude až taký zaujímavý,” tvrdí Pavlík po štyroch rokoch v SpaceX.

Pre firmy je oveľa zaujímavejšie investovať do ťažby asteroidov ako do turizmu. Hodnota prírodného bohatstva vesmíru, ktoré môže byť ľuďom čoskoro prístupné, sa odhaduje v triliónoch dolárov. „Aj Jeff Bezos hovoril, že presun ťažkého priemyslu do vesmíru by mohol obmedziť škodliviny na Zemi,” dodáva.

„Pre firmy je oveľa zaujímavejšie investovať do ťažby asteroidov ako do turizmu. Hodnota prírodného bohatstva vesmíru, ktoré môže byť ľuďom čoskoro prístupné, sa odhaduje v triliónoch dolárov.”

Budúcnosť dopravy a cestovania: Na presuny nebudeme musieť ani myslieť

Naopak, budúcnosť cestovania po Zemi znie veľmi zaujímavo. Predstavte si to: Váš smartfón vás ráno zobudí a na žiadne presuny nebudete musieť celý deň ani len myslieť. Vie, čo máte v kalendári, či chodievate na stretnutia radi o desať minút skôr alebo, naopak, neznášate niekde čakať a keď bude čas odísť z domu, pred vchodom už budete mať Uber či zdieľané alebo možno aj autonómne auto.

Znie to futuristicky, ale vôbec to nemusí byť až taká vzdialená budúcnosť. „S Kiwi.com sa chceme dostať do stavu, že vám ako zákazníkovi dokážeme ponúknuť spojenie z akéhokoľvek bodu A do akéhokoľvek bodu B cez rôzne typy transportov, nech už je to Uber, lietadlo, autobus, železnica, v budúcnosti nejaké autonómne drony… čokoľvek,” plánuje Pavlík. „Dnes si to buď riešite sami, alebo to v práci za vás rieši vaša asistentka a treba na to navštíviť plno webov a servisov, aj keď už máme technológie, ktoré to všetko môžu vyriešiť za vás.”

Zábava sa mení, ale prežije všetky krízy

A čo budúcnosť zábavy? Netflix, ktorý v USA začal zasielaním filmov na DVD, sa dokázal prepracovať cez streaming až na jedného z najväčších producentov obsahu v Hollywoode. „Zábavný priemysel tu vždy bude a prežije aj v krízových obdobiach.” O tom, akú bude mať podobu, môžeme však len polemizovať. Médiá sa už nemôžu spoliehať na to, že sa ľudia načasujú podľa ich vysielania ako kedysi. „Vyrastal som na dedine a keď vysielali Dallas, všetci pustili vidly na zem a bežali domov pozerať. Potom sa vrátili a to seno dohrabali. Teraz si nedokážem predstaviť, že by som mal čas na to, aby som sa pripojil, keď mi to médium prikáže,” spomína Pavlík.

Už teraz vidíme pokusy s interaktivitou a ovplyvňovaním deja divákmi (napríklad film Black Mirror: Bandersnatch) či využitie VR headsetov na hlbší ponor do príbehov. „Súčasná forma interaktivity mňa osobne neoslovila, sú to ešte len také baby steps. Ale veľmi sa teším, keď to raz bude pripomínať science fiction.” Možno sa budeme čoskoro pomocou VR chodiť prechádzať do vygenerovaného sveta z nášho obľúbeného filmu či seriálu.

„Zábavný priemysel tu vždy bude a prežije aj v krízových obdobiach.”

David Pavlík bol tiež hosťom konferencie Slovenskej Sporiteľne #akonato. Ak chcete vedieť viac o tom, ako sa pracuje pre technologické giganty a čo majú tieto úspešné firmy spoločné, prečítajte si tento rozhovor.

David Pavlík

David Pavlík

Pracoval pre najvýznamnejšie technologické spoločnosti súčasnosti – Amazon, Netflix, SpaceX a Microsoft. Po rokoch v USA sa vrátil do Česka, aby posilnil riadiaci tím vyhľadávacieho portálu pre cestovné lístky Kiwi.com. Fascinujú ho nové technológie a teší sa na revolúciu v oblasti dopravy.

Pokračujte v čítaní