Ako rozbehnúť dobrý biznis nielen medzi laserami – čo robiť a čoho sa vyvarovať

Už aj u nás na Slovensku sa objavujú čoraz originálnejšie firmy. Jednej mladej žene a dvom mladým mužom sa podarilo rozbehnúť ďalšiu laser a virtuálnu arénu v Trnave, ktorej sa dnes výborne darí. Nečakaj však žiaden klišé cukríkový „filmový” príbeh. Nebolo to vôbec ľahké a bez prekážok. Táto partia ľudí sa však nevzdala, zobrala na seba riziko aj zodpovednosť a to sa im napokon vyplatilo.

V tomto článku sa dočítaš:

  • ako bez pozlátka vyzerá skutočná realizácia dobrého biznis nápadu,
  • čo reálne zaváži v banke a prečo sa pri úvere zvažuje aj povaha,
  • aké sú „do-s” & „don't-s” každej začínajúcej podnikateľky či podnikateľa a
  • ako nevymýšľať koleso, ale dať si poradiť a nikdy nezaspať na vavrínoch.

Slováci čoraz viac vyhľadávajú nové zážitky, chute a miesta. To vytvára tisíce nových podnikateľských príležitostí. Ak máš podnikateľský nápad, je zrejme najlepší čas to skúsiť.

Na začiatku je vždy nápad

„V Trnave ešte pred pár rokmi nebolo veľa možností, ako tráviť voľný čas, ak práve nebolo leto či pekné počasie na športovanie. V zime, pokiaľ ste nechceli ísť na pivo, hrať bowling alebo sedieť v „mekáči“, veľa alternatív nezostávalo. Navyše, ak ste mali deti, ktoré už vyrástli z detských kútikov, naozaj nebolo veľa miest, kam ísť,” spomína jeden zo spolumajiteľov trnavskej laser a virtuálnej arény Heroes Miloš Magula.

Ten spolu s kamarátmi Veronikou Pacekovou a Ondrejom Šurinom začali rozmýšľať a gúgliť, čo by sa dalo vymyslieť. Miloš si spomenul na svoje študentské cesty po USA. Tam ho zaujali zábavné parky. V nich trávili čas deti aj dospelí, páriky, ale aj kolegyne a kolegovia na firemných teambuildingoch.

„Niečo také si žiadala tiež Trnava,” hovorí Ondrej. Vtedy narazili na laser arénu. Na Slovensku ich vtedy bolo ešte len zopár v niektorých krajských mestách. Napriek tomu, že v Trnave už jedna laser aréna v tom čase bola, bol tu stále priestor pre ďalšiu prevádzku tohto druhu. Navštívili aj prevádzku svojho miestneho konkurenta, aby videli, ako takýto biznis v praxi funguje. Ondrej následne gúglil a našiel aj dodávateľa. Zistil však, že je to veľmi drahé. Úplne mimo finančných možností bežných mladých ľudí.

Vyrátali, že by ich to celé stálo takmer stotisíc. „Len softvér, hardvér, zbrane a vesty od českého importéra holandskej technológie vyšli na 40-tisíc, a to ešte nič iné nebolo vybudované, ani koberce neboli položené,” spomína na neľahké začiatky Miloš Magula.

Najčastejšie dôvody zlyhania malých biznisov


Diera na trhu: ak ju nevyužiješ ty, určite tak urobí niekto iný

Všetci spolu sa rozhodli, že ak do toho pôjdu, založia domy, byty, požičajú si od rodiny a keď sa im plán podarí, refinancujú ho cez podnikateľský úver z banky. Ešte však museli vyriešiť jeden problém. Podmienkou českých dodávateľov bolo, že aréna musí byť v centre mesta v priestoroch požadovaných rozmerov a ešte aj s dobrými parkovacími možnosťami.

„Nuž, kde však v centre Trnavy nájsť 500 m² na laser arénu, 200 až 300 štvorcov na posedenie a ešte aj s do­­brými parkovacími možnosťami?” reka­pituluje Miloš ich vtedajšie obavy až beznádej. Chodili a hľadali po meste asi mesiac. Napokon si prakticky náhodou všimli v neveľmi využívanej budove pri frekventovanej ceste kúsok od centra inzerát, že sú tam priestory na prenájom aj s priľahlým parkoviskom.

Pozreli si priestory a definitívne sa rozhodli, že idú do toho. Založili firmu, zohnali peniaze od rodiny a pustili sa do prerábky. „Nemali sme žiadne skúsenosti, všetko sme si nakreslili sami, hľadali najlacnejších dodávateľov stavebnín, kobercov, elektriny. Pracovali sme od ôsmej ráno do polnoci niekoľko mesiacov,” spomína Miloš.

Spomenie aj situáciu z obdobia, keď už aréna bola takmer dokončená. Raz ráno otvorili dvere a vyvalila sa na nich voda. „Tiekla po stropoch, po stenách, proste všade. Z laser arény bola skôr vodná jaskyňa. Mrazy roztrhli potrubie o poschodie vyššie a plány nám prakticky cez noc spláchla voda,” popisuje situáciu. Cúvnuť sa však nedalo, tak vytrhali koberce a začali odznova.

Nejde o to, či padneš na kolená, ale o to, či sa opäť postavíš na nohy

„Pôvodne sme si mysleli, že za dva mesiace to máme hotové. Nakoniec sme tu dreli pol roka. Zväčša my, občas s pomocou brigádnikov, od rána do noci, ku koncu sme už skutočne nevládali,” hovorí Miloš. Napokon však otvorili. Ako neskúsení podnikatelia si povedali, že hotovo. Omyl, bol to len začiatok. Nielen začiatok ďalšej trnavskej laser arény, ale kvôli posunom aj začiatok letnej sezóny. A počas nej ľudia veru nechcú tráviť voľný čas zavretí v pivnici, nech už ponúka akékoľvek atrakcie.

Prvý mesiac boli čísla na prevádzkovom minime. Druhý už aj niečo zarobili, ale od prvotných predstáv to bolo ešte poriadne ďaleko. Jedna vec však bola istá – kto k nim prišiel, odchádzal spokojný a prišiel znovu. Ich podnikateľský nápad teda fungoval. To bolo dobré znamenie. „Tak sme sa pustili do marketingu: letáky, plagáty, profil na Facebooku, súťaž, akcie… a vyplatilo sa,” hovorí Veronika.

Zhruba po pol roku sa biznis preklopil už do vyslovene kladných čísiel. O laser arénu začal byť taký záujem, že nestačili uspokojovať dopyt a štyridsať miest na sedenie bolo zrazu málo. Čo spraviť? Vtedy si Miloš a Veronika s Ondrom aj u miestnej konkurencie všimli ďalšiu potenciálnu biznis príležitosť – virtuálnu realitu. Tá práve dorazila na slovenský trh a v rámci herne ju v tom čase ponúkalo len málo prevádzok. Ideálny doplnok k ich laser aréne, ale kde vziať ďalšie peniaze?

Vtedy pomohla banka. Tá síce nesúhlasila s nápadom prefinancovať pôvodnú investíciu, ale bola cez program pre začínajúcich podnikateľov ochotná pomôcť s tou ďalšou. „Priestory v podzemí, kde sa laser aréna nachádzala, mali nevyužívané susediace tunely. Takže s rozšírením problém nebol,” hovorí Miloš.

Kto má nárok na podporu rozbehnutia podnikania

Fyzické osoby podnikatelia

Právnické osoby

Jednotlivci

živnostníci, SZČO, slobodné povolania: notári, architekti a pod., osoby podnikajúce na základe autorského zákona, samostatne hospodáriaci roľník, športovci, športoví odborníci atď.

spoločnosti s ručením obmedzeným, komanditné spoločnosti, jednoduché spoločnosti na akcie, občianske združenia, neziskové organizácie, sociálne podniky

zamestnaní ľudia, ktorí sa chcú osamostatniť, študenti, mamičky či oteckovia na rodičovskej dovolenke, nezamestnaní, neformálne záujmové skupiny

Začínajúcim podnikateľom zväčša chýbajú dve základné veci – skúsenosti a peniaze. Keď žiadaš o podnikateľský úver pre začínajúceho podnikateľa, dostaneš sa v banke k špecialistom, ktorí sa tejto téme venujú. Určite si od teba vypýtajú dva základné dokumenty – biznis plán a finančné cash flow očakávania. Podľa nich banka vidí, ako máš podnikanie premyslené a do akej miery bude sa tebou zdieľať úspechy či riziko.

Časť začínajúcich podnikateľov očakáva – a je to práve tá, ktorá u banky neuspeje – že keď prídu s dostatočne optimistickým nápadom, banka im požičia peniaze aa viac sa nepýta. Hlavne nech splácajú mesačnú splátku. Takto to však nefunguje. Banka chce požičať peniaze tým, ktorí hneď od začiatku vedia, ako ich zhodnotia va biznise.


„Vďaka nášmu programu pre začínajúcich podnikateľov už vzniklo množstvo nových biznisov, ktoré zamestnali stovky ľudí. Je správne a fér, že úvery poskytujeme až potom, ako si začínajúci podnikatelia v banke obhája svoj biznis plán a ukážu životaschopnosť. Nie každý nápad sa premení na úspešný biznis. Na rozdiel od iných úverov ponúka Slovenská sporiteľňa nielen peniaze, ale aj know-how, ako podnikanie naozaj rozbehnúť na úspešný biznis.“

Tigran Aleksanyan, koordinátor programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky Slovenskej sporiteľne

Možnosti financovania pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky

Štartovací úver
pre slobodné povolania

Povolené prečerpanie
so schváleným limitom

Vzdelávací program
pre budúcich podnikateľov

Pre koho
Lekári, farmaceuti, právnici, audítori, daňoví poradcovia a pod.

 

Na čo
Chod kancelárie či ambulancie alebo na počiatočné investície.

 

Forma
Rýchly úver kombinujúci kontokorentný úver so splátkovým investičným úverom.

Podmienky
Pol roka aktívneho používania business účtu aj bez dlhšej podnikateľskej histórie.

 

Výška
Na základe obratov aj bez účtovných výkazov za ucelený jeden kalendárny rok.

Pridaná hodnota
Okrem financií môžete získať aj bezplatné konzultácie a cenné rady od špecialistov, ktorí už pomohli rozbehnúť stovky biznis nápadov.

 

Kde
Na pravidelných konzultáciách vo všetkých krajských mestách. Stačí sa objednať a dohodnúť si stretnutie najbližšie k svojmu bydlisku.

Samozrejme, o tom, či biznis uspeje alebo nie, rozhodne trh. Existuje však niekoľko faktorov, ktoré keď podnikateľ nevie ošetriť hneď na začiatku, je evidentné, že na trhu neuspeje a netreba na to vôbec čakať. Jeden z tých faktorov je práve životaschopný biznis plán. Ak podnikateľ nevie na začiatku presne zadefinovať, čo chce robiť, pre koho to chce robiť, za koľko a v jednoduchej excelovskej tabuľke si vyrátať, či na tom zarobí alebo nie, dá sa s veľkou istotou výhry staviť na to, že urobí viaceré chyby a neuspeje.

Zaváži aj osobnosť podnikateľa. Ak človek nevie hneď od začiatku riešiť problémy, vysvetliť nejasné súvislosti, respektíve priniesť ďalšie dokumenty, znovu je veľmi pravdepodobné, že nezvládne ani stres pri podnikaní. Je takmer isté, že sa stretne s nervóznym či agresívnym zákazníkom, náročným klientom alebo neústupčivými úradmi.

Najčastejšie dôvody zamietnutia pôžičky pre začínajúcich podnikateľov

 

Osobnosť podnikateľa rozhoduje aj o tom, akých spolupracovníkov si vyberie do firmy. Ak je konfliktný, neochotný, nevie jasne komunikovať svoju víziu, je evidentné, že to isté sa zopakuje, aj keď si bude hľadať do firmy ľudí. A firma s tímom, ktorý neťahá za jeden koniec, je predurčená na zlyhanie.

Keď banka vidí kus dobrej roboty, podporí jej rozšírenie

„Tak sme si s Ondrom a Veronikou sadli, rátali, plánovali a uvedomili sme si, že rozšírením laserových hier o virtuálnu realitu zvýšime počet miest na sedenie na dvojnásobok,” dopĺňa Miloš. Super, povedali si. Ibaže nevedeli, že scenár sa začína opakovať. Znovu „šichty” od ôsmej do polnoci, navyše bolo potrebné starať sa aj o fungujúcu laser arénu. A keď bolo všetko hotové – znovu bolo leto a keď konečne začala sezóna, bolo potrebné opäť investovať do marketingu, aby sa Trnavčania a ľudia z okolia vôbec dozvedeli, že aj ich laser aréna už ponúka priestor s virtuálnou realitou.

„Keď sme začínali, dostal som od skúsenejších podnikateľov z biznisu s laserovými arénami, ale aj ďalších jednu radu – urob si dokonalý finančný plán, podľa neho si nastav rozpočet a keď ho vynásobíš dvomi, dostaneš realitu. Nebral som si tieto slová sprvu veľmi k srdcu, no napokon sa to potvrdilo,” spomína Miloš. Dnes však tvrdí, že ani jeden z trojice nič neľutuje. Najmä keď vidia, že aj nové priestory s virtuálnou realitou sú takmer neustále plné.

Napriek tomu, že im teraz už všetko beží a firma sa nemusí báť, ako prežije do ďalšieho mesiaca či sezóny, stále hľadajú nové vychytávky a sledujú, čo sa v biznise nielen s týmto druhom zábavy deje, aby im neušla žiadna nová trhová príležitosť. Najnovšie sa im podarilo laser arénu rozšíriť o konferenčnú zónu.


„Do nášho programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky sa môžu zapojiť nielen živnostníci, malé firmy, startupy, sociálne podniky alebo neziskové organizácie, ale aj jednotlivci, čo sa chcú osamostatniť alebo mamičky na materskej. Je jedinečný v tom, že kombinuje vzdelávanie a financovanie. Naši regionálni špecialisti sa stávajú mentormi, krok za krokom pomáhajú zostaviť a realizovať biznis plán. Prevedú klientov nielen formalitami, ale aj dôležitými rozhodnutiami. Upozornia na riziká a časté chyby. Spravia všetko pre to, aby sa dobrý nápad premenil na udržateľný úspech.”

Rastislav Blažej, šéf programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky Slovenskej sporiteľne

Mapa krokov pre získanie podnikateľskej pôžičky

 

5 rád, ktoré ti pomôžu dostať podnikateľský úver

 

Kedy, keď nie teraz?

Ak máš nápad, začni biznis plánom. Ako presne bude vyzerať tvoje podnikanie? Prečo práve tento biznis? Máš unikátne znalosti, schopnosti alebo si našiel či našla dieru na trhu? Koľko peňazí, ľudí a zdrojov potrebuješ? Akí budú tvoji zákazníci? Z čoho budeš mať zisk a aký je potenciál rastu? Vzorový biznis plán si môžeš stiahnuť tu a e-book o podnikaní zase tu.

Daj svoj sen na papier, so všetkým ostatným ti poradí odborník z programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky. Univerzálny nápad na úspech neexistuje, ale tu sa ponúka príležitosť a pomocná ruka. Odborníci projekt posúdia a ak naň poskytnú úver, pomôžu ti ho priviesť k životu. Dohodni si stretnutie, príď sa poradiť alebo sa zúčastni podujatí pre začínajúcich podnikateľov.

Hlavne zbytočne nečakaj, neodkladaj na neskôr a neprokrastinuj, ale rieš a daj si poradiť, lebo keď to ani neskúsiš, nikdy nebudeš môcť povedať #mamnato.

Pokračujte v čítaní