Úspešné manažérky radia: Ako si správne nastaviť rovnováhu v práci a rodine

Byť manažérkou a súčasne plnohodnotnou mamou, partnerkou a ešte aj sama sebou si vyžaduje zopár kľúčových „grifov”. O nastavení rovnováhy v práci a rodine sme sa otvorene porozprávali s dvoma úspešnými ženami – Oksanou Hirmanovou, konateľkou spoločnosti SteelInvest a Melindou Czapárikovou, ktorá šéfuje pobočkovej sieti Slovenskej sporiteľne.

V tomto článku sa dozviete:

  • čo pomáha pracujúcim ženám a mamám k psychickej pohode,
  • na čo si dať pri zladení práce a súkromia pozor,
  • aké základné princípy rovnováhy fungujú naprieč generáciami či pohlaviami.

Socialistická „nová žena” a žena 21. storočia

Pracovné podmienky pre ženy u nás sa začali výraznejšie meniť prvým masovým nástupom žien do zamestnania po 2. svetovej vojne. Odchod žien z domácnosti do práce podporil aj vznik jaslí a materských škôlok. Deklarované rovnoprávne rodové usporiadanie spoločnosti a vznik tzv. „novej“ ženy (matky, manželky a budovateľky) aktívne podporovali ekonomické záujmy socialistického štátu.

V 60. rokoch začalo obdobie tzv. pozitívnej diskriminácie. Ak sa žena rozhodla zostať v domácnosti, už to nebolo vnímané ako prežitok. Aj napriek dvojitej záťaži - práca a rodina, mali ženy stále záujem podieľať sa na verejnom živote a vzdelávať sa.

V 80. rokoch boli v dôsledku poklesu pôrodnosti a rastu rozvodovosti zavedené opatrenia na podporu rodín, ktoré dôverne poznáme aj dnes – materský alebo rodičovský príspevok, ochrana žien na materskej dovolenke pred zrušením pracovného pomeru či predĺženie materskej na 28 týždňov.

Žene 21. storočia vstúpili do života technológie. Tie postupne a veľmi aktívne menia trh práce. Umožňujú ženám pracovať nepretržite – do poslednej chvíle pred pôrodom a nabehnúť späť krátko po narodení detí. Diskusia o tom, ako zadeliť svoj čas medzi prácu a rodinu a zostať pritom plná života, sa stáva stále aktuálnejšou. Ako sa nastaviť „do pohody” a zvládať nepretržitý kolotoč udalostí v živote?

Rovnováha je o nastavení priorít a delegovaní

Oksana aj Melinda sú mamy, manželky a manažérky. Obe dokázali, že v živote sa dá dosiahnuť rovnováha medzi prácou a súkromím. Stačí dodržať niekoľko kľúčových pravidiel. Čo pre nich znamená rovnováha a ako ju udržiavajú?

Ako z pozície pracujúcej mamy vnímate potrebu rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom?

Oksana: Nepamätám si, že by som niekedy pociťovala vážne napätie medzi súkromným a pracovným životom. U mňa sa to vždy prelínalo. Už od detstva som napríklad myslela na školské úlohy aj vo voľnom čase, až kým som ich nevyriešila. Nepovažovala som to za niečo zaťažujúce alebo stresujúce.

Zahraničný obchod si vyžaduje neustálu pozornosť, ale prácu nepovažujem za záťaž a ani sa nepovažujem za workoholičku. Skrátka obe stránky, tá pracovná, aj tá rodinno-súkromná, ma napĺňajú a sú u mňa v symbióze.

Oksana Hirmanová

Podnikateľka, ktorá medzinárodne podniká s farebnými kovmi v spoločnosti Steelinvest. Narodila sa v Rusku  a vyštudovala odbor automatizácie riadenia na štátnej moskovskej akadémii ropy a plynu. Počas štúdií sa zoznámila s manželom, s ktorým bývajú od roku 1991 v Košiciach. Majú spolu dve deti. Po vykonaní rigoróznej skúšky predčasne ukončila štúdium a začala sa venovať medzinárodnému obchodu. Podniká od roku 1998 a obchoduje s Japonskom, krajinami juhovýchodnej Ázie, Blízkeho a Stredného východu a bývalého Sovietskeho zväzu až po Európu.

Melinda: Rovnováha v živote je veľmi dôležitá, veľa o nej všade počúvame a je ťažké ju docieliť. My ženy chceme byť úspešné ako ženy, manželky, matky aj zamestnankyne či manažérky...

U mňa to s potrebou nájdenia rovnováhy začalo vtedy, keď som sa pred 25 rokmi po 7-mesačnej materskej dovolenke vrátila späť do práce a zistila som, aké dôležité je nastaviť si čas tak, aby som dokázala všetko stihnúť a zabezpečiť. Vždy to nakoniec bolo o nastavení priorít a robení vecí naplno. Avšak snažila som si plánovať čas aj pre seba, aby som dokázala byť v pohode.

Melinda Czapáriková

Manažérka pobočkovej siete Slovenskej sporiteľne s viac ako 2000 zamestnancami. Absolvovala Národohospodársku fakultu Vysokej školy ekonomickej. V Slovenskej sporiteľni pracuje od roku 2003, pričom do roku 2009 bola riaditeľkou pobočky v Galante a neskôr viedla región Trnava. Už štvrtý rok zodpovedá za riadenie celej pobočkovej siete.

Čo podľa vás ohrozuje túto rovnováhu?

Oksana: V práci je zásadné rozloženie úloh na kolegov a určenie priorít. To, že prišli digitálne technológie, internet a mobilná komunikácia, zvýšilo celkové tempo práce a všetci vo firme sa mu musíme prispôsobiť.

Na druhej strane mi tieto technológie veľmi uľahčili biznis, lebo pracovné veci môžem riešiť operatívne kedykoľvek a kdekoľvek. Doslova ma časovo a priestorovo oslobodili, lebo nie som viazaná na kanceláriu a môžem svoje biznisové záležitosti riešiť súbežne s domácimi záležitosťami alebo na dovolenke bez toho, aby to vytváralo pre mňa a moje okolie stresové situácie.

Melinda: Nepohoda – teda moja nepohoda. Samozrejme, aj takéto situácie život prináša. Je to aj pracovná turbulencia, keď sa dostanete do špirály a máte pocit, že máte ešte všetko pod kontrolou, ale realita je iná. To, čo som sa rokmi určite naučila, je, že si pracovné problémy nenosím domov.

Čo vám v práci pomáha udržať tempo a sústredenosť, aby ste sa doma mohli venovať rodine?

Oksana: Veľmi mi pomáha vedenie diára, do ktorého si zapisujem všetky dôležité veci ohľadom kontraktov, ale aj súkromného života. Priority si viem definovať podľa svojho diára. Hore na stránke na daný deň mám pracovné a v dolnej časti súkromné povinnosti. A postupne si ich odfajkovávam podľa toho, ako ich plním. Toto máme takpovediac v rodine. Rovnaké diáre si vedú aj môj otec a sestra.

Melinda: Je to o tej rovnováhe. Pracovné vyťaženie by malo byť kompenzované pohodou a relaxom na súkromnej strane. Mám na Slovensku obľúbené jedno čarokrásne miesto, Banskú Štiavnicu, ktoré často s rodinkou navštevujeme a kde si najviac oddýchnem.

Na čo si treba podľa vás dávať pozor, ak nechceme vyhorieť?

Oksana: Osobitne v čase kríz na trhu príde na človeka únava. Ale život ma naučil, že sa netreba plašiť a panikáriť. Naučila som sa to aj u našich obchodných partnerov z Japonska. Skrátka: ak biznis nejde, treba vedieť vypnúť a oddýchnuť si. Pokojne počkať na príchod lepších časov.

Melinda: Neviem, či presne viem popísať slovíčko „vyhorieť“. Našťastie sa v mojom slovníku ešte nevyskytlo. Mňa práca baví a to je to podstatné. Vždy sa obklopujem šikovnými ľuďmi a baví ma dynamika, napĺňanie cieľov. Samozrejme platí, že si vždy treba nájsť trochu času a vychutnať si úspech spoločne s kolegami.

Tajomstvo rovnováhy v živote? Začať od seba

Povedzme si na rovinu: Rôzni ľudia majú rôzne limity – v práci aj súkromí. Aby všetko fungovalo tak, ako má, je na mieste ich rešpektovať. Čo môžete urobiť preto, aby ste sa cítili dobre sami so sebou a našli rovnováhu bez ohľadu na vek či pohlavie?

Nedovoľte, aby z vás pracovné úlohy vysali energiu a čas, ktorý potrebujete pre seba na regeneráciu síl. Naučte sa povedať nie. Nikomu tým neublížite ani ho neurazíte. Práve naopak.

Požiadajte o pomoc a delegujte úlohy. „Ako som kráčala kariérnym rebríčkom, stále viac som si uvedomovala, ako je dôležité delegovať. Je dôležité v tíme pracovať s kompetenciou a zodpovednosťou. Pokiaľ si tvoríte svoj tím, je logické, že mu dôverujete. Vtedy je väčší predpoklad, že váš tím a kolegovia v ňom budú úspešní a práca ich bude baviť,” hovorí Melinda. Preneste zodpovednosť a úlohy na iných členov tímu a nebojte sa to použiť aj vo vlastnej domácnosti. Veď aj malé deti dokážu prispieť svojou troškou k chodu domácnosti.

Zabudnite na formulku „mal by som”. Mal by som zostať v práci dlhšie, mal by som prevziať ďalší nový projekt... Ak budete vlastný úspech merať tým, koľko hodín ste za deň odmakali a koľko e-mailov odoslali, časom sa kvantita spolu s kvalitou začnú znižovať. Nadmerná a dlhodobá záťaž na organizmus bez primeraného oddychu znižuje sústredenie, pozornosť a schopnosť logicky a analyticky myslieť. Ak si oddýchnete, urobíte viac. Melinda to potvrdzuje: „Ďalším pravidlom je nebrať si prácu domov a víkendy sú moje.”

Nastavte si priority a vlastné rituály. Oksana v tom má jasno: „Domácnosť mám vždy zabezpečenú bez ohľadu na pracovné povinnosti.” Pomáha jej pri tom organizácia dňa v diári – či už ide o súkromné, alebo rodinné záležitosti. Melinda dodáva: „Osvedčilo sa mi všetko si plánovať a mať vlastné pravidlá. Z tých pravidiel spomeniem večerné pravidlo: chodím spať najneskôr o pol jedenástej večer. Vstávam o šiestej a mám svoje pravidelné 10-minútové cviky, nie však na chudnutie, ale pre lepší pocit zo seba. Pred odchodom do práce nemôže chýbať ranná kávička a ovsené vločky s ovocím.”

Nerovnováha medzi súkromím a prácou vie nastať pomerne rýchlo bez ohľadu na to, z akej generácie pochádzame a akého sme pohlavia. Stane sa tak v momente, ak si neustriehneme vlastné hranice a dlhodobo čerpáme z takmer vyčerpaných energetických zásob.

Naša frustračná tolerancia a schopnosť odolávať stresujúcim podnetom sa následne každým dňom rapídne znižuje. V lepšom prípade si to odnesie náš kolega alebo šéf, v horšom naša rodina a v najhoršom naše zdravie. A tak ako k práci, aj k životu treba pristupovať so správnou mierou balansu.

Pokračujte v čítaní