Korona im ukázala, ako robiť biznis lepšie

Pandémia narobila škrty v rozpočtoch mnohých firiem, viaceré dokonca priviedla ku krachu. Niektorí podnikatelia však zobrali krízu ako príležitosť a rozhodli sa zmeniť svoj biznis od základov. Nová skúsenosť im ukázala, ako začať robiť veci inak a dokonca lepšie.

V článku sa dočítate:

  • čo firmy najviac zaskočilo počas karantény,
  • ako sa im podarilo zvládnuť ťažkosti,
  • ktoré riešenia v čase krízy odporúča odborník,
  • ako sa firmy pripravujú na druhú vlnu.

„Naše výstrahy na príchod krízy a s tým súvisiaci apel na vytvorenie záložného plánu, ktorý by obsahoval napríklad dokončenie digitálnej transformácie, diverzifikáciu portfólia alebo tvorbu rezerv, boli prijímané ako zbytočné maľovanie čerta na stenu. Potom však kríza prišla bez klopania a rovno vyvalila dvere,“ hovorí biznis konzultant Ondrej Ligač. Podľa jeho slov nepriaznivá situácia zasiahla najmä tých, ktorí uverili svojej neohroziteľnosti a tvrdo ich zobudila z letargie.

Ondrej Ligač

Ondrej Ligač

Biznis konzultant, ktorý sa venuje malým a stredným podnikom, najmä v oblasti marketingu, interných procesov, financií a obchodných stratégií. So svojim tímom realizoval viaceré projekty na podporu podnikov v regiónoch.

Biznis v koncoch z týždňa na týždeň

Rapídny pokles príjmov pocítili viaceré spoločnosti už pred začiatkom celoštátnej karantény. Takúto skúsenosť mali aj v event & live communication agency CREATIVE PRO, čo potvrdil jej Managing Director Štefan Kozák. Zažili síce aj ekonomickú krízu v rokoch 2008 –2009, no vtedy dokonca ako spoločnosť rástli. Negatívny dopad koronakrízy však pocítili okamžite.

„Spolu s ostatnými event & live komunikačnými agentúrami sme boli zasiahnutí súčasnou situáciou už v takzvanej ,nultej vlne’, teda ešte pred zatvorením reštaurácií a iných prevádzok,“ vysvetľuje Kozák. V tom čase štátne orgány a samospráva začali rušiť podujatia a tiež odporúčali obmedziť stretávanie sa ľudí. „Eventy a projekty sa rušili, odkladali, prekladali do neznáma, nakoľko strach, neistota a zodpovednosť sa začali vo významnej miere ukazovať najmä na strane klientov,“ opisuje Kozák začiatok pandémie.

Creative Pro

CREATIVE PRO

Event & live communication agency, ktorá sa venuje organizovaniu kreatívnych live, virtuálnych a hybridných podujatí a konferencií.

Náročné chvíle zažívali počas karantény aj v spoločnosti Lurity, ktorej biznis sa sústreďuje na reklamu prostredníctvom LCD obrazoviek v obchodných a fitness centrách. „Našou najväčšou výzvou bolo koordinovať rozvojové aktivity na diaľku. Už aj pred karanténou sme veľa vecí robili na diaľku, avšak bez osobného kontaktu dosť trpí kreativita a spolupráca. Snažili sme sa preto komunikovať na pravidelnej báze a zároveň videohovory robiť kratšie a viac k veci,“ prezradil CEO spoločnosti Tomáš Tiefenbach.

Lurity

LURITY

Lurity sa venuje oblasti počítačového videnia a umelej inteligencii. Jej programátori priniesli v čase pandémie na trh zariadenie FeverScreener, ktoré dokáže skontrolovať prítomnosť rúška na tvári a do pár sekúnd odmerať telesnú teplotu.

Každá firma má unikátny príbeh a nájsť vhodné riešenie v čase pandémie si vyžadovalo veľa flexibility. Podľa vyjadrenia biznis konzultanta Ondreja Ligača najviac ohrozené zostali firmy, ktoré mali zanedbanú komunikáciu, a to nielen navonok, ale aj smerom dovnútra. „K tomu sa pridali nepripravenosť inovovať svoje produkty, služby a procesy, problémy s cash-flow a keď sa začali míňať chudobné finančné rezervy, začalo ísť naozaj do tuhého. Preklopenie na plnohodnotné fungovanie čisto v online prostredí a sanácia financií boli teda urgentnými požiadavkami väčšiny klientov,“ opisuje Ligač, s akými požiadavkami sa neho obracali podnikatelia.   

Ak chceli prežiť, museli vybudovať firmu nanovo

So zhoršujúcou sa situáciou a s nejasnými vyhliadkami museli firmy rýchlo reagovať. Šéf event & live communication agency Štefan Kozák spomína na poradu na začiatku marca, kde už jasne vnímali radikálne spomalenie až zastavenie ich obchodnej činnosti. Pracovné stretnutie teda začal slovami: „CREATIVE PRO je mŕtve, nech žije CREATIVE PRO.“ Pustili sa do prebudovania celého biznis modelu, do inovácií a zásadných interných opatrení, ich heslom sa stalo „EventsGoDigital & EventsGoVirtual“.

V zmenách pokračujú naďalej. Snažia sa zabudnúť na stav, ktorý mali pred krízou. Ich cieľom je adaptovať sa na nové podmienky. To si vyžaduje nielen interné zmeny, ale aj komunikáciu s klientmi a ich vzdelávanie o nových virtuálnych možnostiach.

To, že kríza môže byť šancou na zmenu k lepšiemu, uvádza aj biznis poradca Ligač. „Terapia šokom je jediná možnosť, ak vo firme nie je vytvorená kultúra postupných inovácií. Začal by som teda tým, že je nevyhnutné zmeniť komunikáciu a pravidlá hry v rámci firmy. Povýšiť rolu zamestnancov z vykonávateľov manažérových povelov na spolutvorcov firemného smerovania. Aj v tomto prípade platí, viac hláv, viac rozumu.“
 

Podľa slov O. Ligača zamestnanec, ktorý je spätý so životom firmy a vidí širšie súvislosti svojej práce, sa lepšie prispôsobuje nečakaným zmenám a lojalitu ukáže aj v turbulentných časoch. „Rovnako dôležité je konzistentne komunikovať smerom navonok. Budovanie dlhodobého vzťahu s kľúčovými zákazníkmi a systematické rozširovanie základne fanúšikov rozhodli o prežití podnikov v kritických okamihoch,“ dodáva.

Firmám, ktoré chcú prekonať krízu, radí nasledovné.

7 rád pre váš biznis, ako prežiť krízu

1. Poznajte svoje čísla

Identifikujte a zamerajte sa na 20 % produktov, ktoré vám tvoria najväčší profit a eliminujte tie, ktoré vám viažu zbytočný kapitál v zásobách. Riaďte vašu likviditu v duchu hesla Cash is King. Vravíte si, že vašu firmu riadite na základe pocitov a nevidíte dôvod na to, aby ste to robili inak? Čisto pocitové riadenie je potenciálne veľmi rizikové, pretože vaše pocity nevedia ovplyvniť vaše čísla, no vaše čísla vedia ovplyvniť vaše pocity.

2. Identifikujte a rozvíjajte kľúčové kompetencie

Hľadajte priestor na inovácie a diverzifikáciu v tých oblastiach, kde ste lepší ako konkurencia. Robte veci inak, lepšie a ideálne na nových trhoch: nové produkty, nové odvetvie, noví zákazníci rovná sa stabilnejšie postavenie na trhu.

3. Budujte vzťahy vo vnútri

Investovať do rozvoja ľudského kapitálu aj v čase krízy môže byť kameň úspechu. Delegujte kormidlo aj na ostatných členov posádky, aby mohli vyrásť spolu s vami.

4. Budujte vzťahy vonku

Budovanie dlhodobého vzťahu s kľúčovými zákazníkmi a systematické rozširovanie základne fanúšikov rozhodnú o prežití podnikov v kritických okamihoch.

5. Prevezmite zodpovednosť za svoju firmu

Nečakajte na zázrak, nespoliehajte sa na vládu, ministra ani Úniu. Ak prestane veriť a veliť kapitán, námorníci ujdú na inú loď.

6. Nechajte si poradiť, netrápte sa sami

Rady nezainteresovaného mentora, konzultanta či kouča vám môžu ušetriť veľa času, ktorý potom môžete venovať tomu skutočne dôležitému.

Pokračujte v čítaní