Nebojte sa začať
s e-shopom. Prezradíme vám, ako na to

Pandémia koronavírusu má paradoxne aj svetlé stránky. Ukázala nám, že sila online predaja rastie. To mnohých inšpiruje k rozbehu vlastného e-shopu. Pozreli sme sa na to, čo by ste mali pred jeho otvorením vedieť.

V článku sa dočítate:

  • ako počas pandémie rástli slovenské e-shopy a aká budúcnosť ich čaká,
  • na čo si dať pozor, keď s e-shopom začínate,
  • či je technicky náročné vytvoriť e-shop a prečo je dôležitá platobná brána,
  • prečo môže zle vyriešený sklad zničiť váš cashflow,
  • do akej miery ovplyvnil koronavírus úspešné e-shopy Fusakle.sk a Victory Coffee – Káva Víťazov.

Predaj na internete je budúcnosť

Baví vás vyrábať darčeky pre svojich blízkych, šijete si vlastné oblečenie či je pre vás maximálny relax majstrovanie čohokoľvek od náramkov cez nábytok až po vlastné zlepšováky? Alebo máte obchodného ducha a každú chvíľu na internete narazíte na niečo, o čom ste presvedčení, že by to išlo „na dračku“ aj na Slovensku? Otvoriť si vlastný kamenný obchod je finančne náročné najmä kvôli nájmu, úprave priestoru, ale aj personálnym nákladom. Tieto položky sa pre začínajúcich predajcov pomaličky stávajú minulosťou. Predaj sa aj vďaka pandémii koronavírusu stále rýchlejšie sťahuje do online sveta, čo je výhoda pre zákazníka aj predajcu.

Zákazník nie je obmedzený otváracími hodinami a vzdialenosťou a nakupovať môže doslova z pohodlia obývačky. Predajcovi zasa klesnú už spomenuté vstupné náklady, má viac času na rozvoj podnikania a propagáciu, predaj môže mať ako zábavu vo voľnom čase. Výhodou je tiež to, že vytvoriť e-shop je až prekvapivo jednoduché.


„Výnosy e-commerce na Slovensku prekročili v roku 2020 hranicu jednej miliardy eur.”

 

Výnosy rástli aj v krízovom roku 2020

Benefity e-commerce na Slovensku pochopilo a využilo už viac ako 10-tisíc predajcov, ktorí v krízovom roku 2020 svojimi výnosmi prekonali magickú hranicu jednej miliardy eur. Podľa prieskumu E-shop Barometer 2020, ktorý realizovalo KPMG v spolupráci s ui42, viac ako 60 % opýtaných predajcov v minulom roku zaznamenalo nárast výnosov.

Neprekvapí preto, že počas roku 2020 viac ako polovica e-shopov zaradila do ponuky aj nový tovar. Vyhliadky sú také dobré, že podľa odhadov sa výnosy prehupnú cez 1,2 miliardy eur už v roku 2025.  

Ak ste už nad online predajom premýšľali, zrejme sme vás definitívne presvedčili. Stále platí, že treba byť opatrný a všetko musíte dôkladne zvážiť. „Miesto pre menšie e-shopy vidím napríklad v špecializácii, čiže vybrať si segment predaja pre užšiu skupinu zákazníkov. Povedzme úzko špecializovaný e-shop zameraný na športové odvetvie,“ vysvetľuje Robo Hager z ui42. Za nevyhnutný tiež považuje kvalitný servis a poradenstvo.

Prvé kroky pri začiatkoch s online predajom sú podobné ako pri akomkoľvek inom biznise. Spravte si základný podnikateľský plán, v ktorom zadefinujete predstavu a reálne vyhodnotíte svoje možnosti aj trhový potenciál. „Odporúčame nájsť si na debatu partnera, ktorý má s rozbehom e-shopu skúsenosti,“ hovorí Robo Hager a pripomína, že v ui42dokážu s rozbehom online biznisu pomôcť.

Creative Pro

MastersGate by ui42 v roku 2021?

MastersGate sa v roku 2021 vzhľadom na pandemickú situáciu mení. Populárny e-commerce akcelerátor podporovaný Slovenskou sporiteľňou, ktorého súčasťou boli aj dnes dobre známi GymBeam a Dedoles, pripravuje nový koncept e-commerce podujatia, vďaka ktorému aj naďalej bude podporovať, vzdelávať a networkovať prostredie online predaja. Na podujatie sa môžeme tešiť už v prvej polovici roku 2021.

Nenechajte sa zlákať nepremyslenými príležitosťami

Odborníci zo Slovenskej sporiteľne pripomínajú, že do e-commerce čoraz viac vstupujú aj skúsení offline predajcovia, ktorí sa doteraz v online priestore až tak neangažovali. Na to treba v biznis pláne myslieť takisto. Vnímajte potreby klientov, ktoré sa v čase menia. Dôležité je neustále testovanie a plán B. „Stáva sa, že podnikateľa zláka príležitosť, ktorú nedostatočne premyslel, a potom mu nezostanú peniaze a energia na bežnú prevádzku,“ radí Roman Jazudek zo Slovenskej sporiteľne.

Pri pohľade na ponuku Fusakle.sk je jasné, že dôležitá je originalita produktu a odlíšenie sa od konkurencie. „Byť nápaditý, úprimný, a keď je to možné, aj vtipný,“ podrobnejšie vysvetľuje Ján Angus, čo je podľa neho cesta k úspechu. Z Victory Coffee – Káva Víťazov znie názor, že dnes už kamenný obchod nestačí a pri online predaji najviac fungujú cold e-maily, SEO a odporúčania zákazníkov.  

Podceňovať by ste nemali ani networking, a to už od prvých krokov a bez váhania aj s konkurenciou. E-commerce je dynamické prostredie a pre časový stres môžete spraviť chyby či prehliadnuť niečo dôležité. Kontakty na odborníkov majú nielen na začiatku vášho e-shopu takmer cenu zlata. Ak sa budete pýtať na radu skúsených, vždy predídete zbytočným problémom a spomaleniu rastu vášho biznisu.

Ak pri spustení e-shopu nemáte práve veľký rozpočet a potrebujete sa čo najrýchlejšie dostať do povedomia zákazníkov, vaším esom v rukáve môže byť SEO, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Do menu e-shopu pridajte položku blog a oslovte skúseného copywritera, ktorý vám napíše články o tom, čo predávate. Rovnaký postup zvolili aj vo Victory Coffee – Káva Víťazov a majú len tie najlepšie skúsenosti. „Neuveríte, ako rýchlo vám budú pribúdať zákazníci,“ hovorí Vlasatý.

Vo Fusakle.sk však na začiatku zvolili iný prístup. Do povedomia sa dostali najmä na tradičných trhoch, kde vzbudili záujem. Zákazníci začali Fusakle vyhľadávať na sociálnych sieťach, odkiaľ prirodzene smerovali do e-shopu. Aj preto sa online podpore začali venovať až po roku a pol existencie. Dovtedy rástli absolútne organicky.

Programovania sa báť nemusíte, prvý e-shop si vytvoríte aj sami

Popularita predaja na internete rastie aj v iných krajinách, a preto sa dynamicky vyvíjajú aj riešenia, ktoré vám predaj umožňujú. „Na spustenie e-shopu už nepotrebujete programátora. Všetko si viete spraviť sami,“ hovorí Vlasatý a ako príklad spomína riešenie Shopify. Zároveň by ste však mali zostať nohami na zemi a zbytočne to nepreháňať s rôznymi „vychytávkami“. Fusakliam veľmi dobre funguje tradičný postup, teda kvalitné fotky, trefný popis a rýchly nákupný proces.

Pri tvorbe e-shopu je nevyhnutné myslieť na komfort zákazníka, ktorému zásadným spôsobom pomáha platobná brána, teda možnosť platiť kartou či Apple Pay alebo Google Pay. „Pre začínajúci e-shop je dôležité, aby bola integrácia platobnej brány čo najjednoduchšia,“ hovorí Roman Bátora, vedúci obchodného tímu Global Payments.

Treba hľadať také riešenia, ktoré podporujú čo najviac platobných kariet, ponúkajú podporu v lokálnom jazyku a sú vybavené užitočnými funkciami, ako možnosť vygenerovať odkaz na platbu a zaslať ho e-mailom alebo umožniť zákazníkovi platiť v jeho domácej mene. „My s riešením GP WEBpay tieto možnosti ponúkame, máme všetky bezpečnostné certifikáty a v prípade, že zákazník s predajom ešte len začína, vieme mu pomôcť vytvoriť jednoduchý e-shop s platobnou bránou,“ hovorí Bátora.

Predávať môžete aj na sociálnych sieťach
bez e-shopu

Global Payments tiež ponúka riešenie predaja pre youtuberov či influencerov, ktorým sa neoplatí vytvárať online shop. „Výhoda služby Easy2sell je, že klient môže nakúpiť a zaplatiť kartou priamo na sociálnej sieti,“ vysvetľuje vedúci obchodného tímu Global Payments. V praxi to znamená, že nakúpite priamo v príspevku na sociálnej sieti alebo cez WhatsApp.

Softvérové riešenia, ktoré e-commerce zásadným spôsobom zjednodušujú, sa však nezaobídu bez menej atraktívnych povinností ako skladovanie tovaru a jeho doručenie zákazníkom. Práve tieto dve disciplíny môžu byť kameňom úrazu vášho podnikania.

Sklad vám môže zruinovať cashflow

Mať všetok ponúkaný tovar vo vlastnom sklade vám síce umožní okamžite odosielať objednávky, no zároveň vám zásadným spôsobom rastú náklady na prevádzku. Okrem toho si takýmto spôsobom „zmrazíte“ peniaze, ktoré môžete potrebovať niekde.

Neznamená to však, že sa máte skladovým zásobám vyhýbať. Naskladnenie vyžaduje veľmi dobre poznať tovar, ktorý predávate a vedieť odhadnúť, ako rýchlo a v akých objemoch ho pošlete zákazníkom. Mať zásoby na rok dopredu znamená „zmraziť“ si na rok dopredu veľa peňazí. Mať okolo 10 % svojich financií v tovare je bezpečné. Pri 25 % sa môžete potácať na pokraji krachu. Vaším cieľom je, aby ste financie vložené do tovaru držali v rozumnej miere a aby ste ich dokázali rýchlo „točiť“.

So skladom sú, samozrejme, spojené aj ďalšie náklady. Potrebujete skladovací priestor, ten potrebujete prispôsobiť povahe tovaru a zabezpečiť ho. Ku skladu musí byť bezproblémový prístup, v ideálnom prípade aj možnosť osobného odberu zákazníkmi.

Nechajte skladovanie na iných alebo resellujte

Mať vlastný sklad však nie je podmienkou. Tovar, ktorý predávate, môže byť distribuovaný priamo od výrobcu alebo zo skladu distribútora pre váš trh. Tu je však nesmierne dôležité uvedomiť si, že do procesu zapájate tretiu stranu. Môže vás to stáť peniaze navyše a tiež hrozí predĺženie dodacej lehoty zákazníkovi.

Mať všetko pod kontrolou v tomto prípade znamená dôslednú a častú komunikáciu s výrobcom, mať prehľad o ostatných odberateľoch a vedieť objednať tovar v správnom čase. Automatizovať presun informácií o objednávkach na výrobcu má v tomto prípade zásadný vplyv na plynulý chod predaja. Vašou nočnou morou by bolo, že zákazník si objedná niečo, čo nie je na sklade, a bude musieť čakať na doručenie dni navyše. Opätovne by už u vás nenakúpil.  

Ďalším spôsobom je reselling. Ide o pomerne bežný spôsob predaja na internete, no skrýva pomerne veľa rizík. V tomto modeli vystupujete len ako medzičlánok, ktorý zabezpečuje objednávky a inkasuje percentá z predaja. Veľa procesov nemáte pevne vo svojich rukách, čo môže mať veľký vplyv na váš úspech.

Dopravcu nevyberajte len podľa ceny

Doručiť zákazníkovi tovar čo najskôr je ďalšou skladačkou komfortného nákupu. Ponúknuť na výber viac spôsobov doručenia je určite vítané, no nepreháňajte to. Pri ich výbere nepozerajte len na cenu služby. Samozrejme, je žiadané, aby bola čo najnižšia, no tie najlacnejšie veci bývajú najdrahšie.

Prepravná spoločnosť vám pripraví ponuku pre tie najštandardnejšie balíky. Delia ich napríklad podľa hmotnosti a rozmerov. Tieto ceny sa však od reality odlišujú. Ak máte v ponuke povedzme 20 % produktov s nadštandardnými rozmermi a z nejakého dôvodu ich budú zákazníci jeden mesiac kupovať výrazne viac, skončíte v mínuse pre vysoké poplatky prepravcovi.

Všímajte si teda doplnkové služby a príplatky, tie sa počas Vianoc zvyšujú. Hľadajte zdravý pomer ceny a služieb. Nezabudnite na kvalitu doručovania, ktorú overíte napríklad z recenzií. Hodnotiť doručovaciu službu na základe jednej zlej alebo dobrej skúsenosti nie je rozumné.

Služby navyše robia dobré meno aj vám

Doručovacie služby na Slovensku sú dnes spoľahlivé a aj keď žiadna negarantuje doručenie na druhý deň, takáto situácia nie je výnimkou. Nastavením správnej, komplexnej a automatickej komunikácie s doručovacou spoločnosťou doručenie zásielky urýchli. Pri výbere spoločnosti by vás teda mala zaujímať aj možnosť prepojenia importom súborov, tlačou štítkov, preberacích protokolov či fakturáciou.

Medzi doplnkové služby, ktoré prepravcovia ponúkajú, patrí napríklad notifikácia e-mailom či SMS. Dôležité sú tiež možnosti platby pri prevzatí balíka. Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Global Payments prináša inovatívne riešenie GP-tom, ktoré prepravcovi umožní použiť smartfón ako platobný terminál. Takáto platba je v podstate totožná s tou klasickou. Prepravca zadá sumu do aplikácie v smartfóne, zákazník priloží platobnú kartu, smartfón alebo hodinky a podľa potreby zadá PIN kód. Toto riešenie má Slovensko ako jedna z prvých krajín na svete a vôbec prvá krajina v rámci strednej Európy.


„Na spustenie e-shopu už nepotrebujete ani programátora. Všetko si viete spraviť sami.”

Napriek pozitívne pôsobiacej situácii stále platí, že treba mať reálne ciele a očakávania. „Prvú výplatu z Fusakiel sme dostali až po dvoch rokoch od uvedenia na trh,“ hovorí Anguš. Vysvetľuje, že online predaj rozbiehal popri existujúcom gastrobiznise. „Po roku sme už videli, že Fusakle majú potenciál rásť a jedného dňa by sme sa tomu mohli venovať naplno.“ Počas druhého roku existencie e-shopu predali gastrobiznis a začali sa naplno venovať „fusakliam“.

„Trvalo zhruba tri mesiace, kým sme boli presvedčení, že to dáva zmysel,“ spomína Vladimír Vlasatý na moment, keď vedel, že svoj biznis rozbehol správne. Signálom boli vracajúci sa zákazníci. Obaja predajcovia sa zhodli na tom, že ich počiatočné náklady boli pomerne nízke, až minimálne.

Korona posilnila e-shopy, no museli sa prispôsobiť

„Korona nás ovplyvňuje dosť,“ priznáva Ján Anguš s tým, že preferujú osobný kontakt so zákazníkom pred čisto online predajom. Od vypuknutia pandémie museli e-shop upraviť a prispôsobiť a všetky ich aktivity sústredili na online marketing. Vladimír Vlasatý z Victory Coffee – Káva Víťazov priznáva, že veľkoobchodný predaj utrpel výrazne, avšak predaj cez e-shop vzrástol.

Ak vás podnikanie v e-commerce láka, no nemáte presnú predstavu, v ktorom segmente by ste sa chceli realizovať, tak z dlhodobého hľadiska sú najúspešnejšie segmenty móda, elektronika, hračky a hobby. V dôsledku pandémie začali veľmi rýchlo rásť zdravie, šport, jedlo a zariadenia do domácnosti.  

Deväť tipov, ako na úspešný e-shop

  1. Ako v každom inom biznise aj v e-commerce platí, že základom úspechu je originálny nápad. Skôr sa zamerajte na užšiu skupinu zákazníkov, ktorým ponúknete špecializovaný produkt a vysokokvalitný servis.
  2. Dôsledne zanalyzujte svoje plusy a mínusy, vyhodnoťte reálne možnosti, trhový potenciál a majte pripravený podrobný biznis plán.
  3. V biznis pláne počítajte s tým, že na e-commerce trh vstupujú aj veľkí hráči z offline sveta a že potreby klientov sa neustále menia a vy na ne nemusíte vedieť reagovať.
  4. Prvý biznis plán nebude „dokonalý“. Budete ho priebežne upravovať. Aby ste sa posúvali správnym smerom, veľa testujte.
  5. Pri nastavovaní cashflow si nechajte poradiť od odborníkov. V Slovenskej sporiteľni sa na podporu začínajúcich e-shopov špecializujú a vedia pomôcť aj s úverovaním alebo výberom správneho účtu.
  6. Po nastavení plánu sa ho dôsledne držte a nenechajte sa zlákať nepremyslenými príležitosťami, ktoré by vám mohli prekaziť plány.
  7. Všetko dôsledne zaznamenávajte a majte prehľad v administratíve a financiách.
  8. Samotné vytvorenie e-shopu je dnes veľmi jednoduché. Prvý
    e-shop nemusí byť zložitý, no mali by ste počítať s integrovaním API od doručovacej spoločnosti a riešenia pre sklad.
  9. Vždy majte pripravený plán B. E-commerce prostredie je veľmi dynamické, preto sa môže stať, že nie všetky rozhodnutia budú správne.

Pokračujte v čítaní