Podnikať zodpovedne sa firmám vyplatí: Prečo byť zelenší a s čím je najľahšie začať

Ochrana životného prostredia môže mať pre firmy z dlhodobého hľadiska významný prínos. Prečítajte si, prečo je tomu tak a s čím možno začať už dnes.

V tomto článku sa dozviete:

  • Prečo je dôležité, aby firmy boli zodpovedné voči životnému prostrediu.
  • Aké sú skúsenosti slovenských firiem s udržateľným podnikaním.
  • Či sa ekologizácia firmám oplatí aj z finančného hľadiska.
  • Čo môže malá firma na začiatok urobiť, aby bola zelenšia.

Poprední svetoví vedci už niekoľko dekád razantne varujú svetovú verejnosť pred globálnymi ekologickými problémami. Aj keď viaceré štáty robia opatrenia, ktoré by mali viesť k zmierneniu dopadov na životné prostredie, odborníci stále upozorňujú, že tempo zmien je nepostačujúce.

Klimatické zmeny, kontaminácia pôdy, vody a vzduchu, masívne odlesňovanie, vymieranie ohrozených druhov zvierat alebo úbytok hmyzu - to všetko sú závažné fenomény súčasnosti, ktoré nevyriešime bez zásadných zmien správania človeka, a teda ani firiem.

Zodpovedné podnikanie má prínosy aj pre firmu

Podnikanie s ohľadom na ekológiu nemusí byť prínosné „iba” pre životné prostredie, ale môže prinášať množstvo výhod aj pre samotnú firmu. Spomeňme niekoľko konkrétnych prínosov spoločensky zodpovedného podnikania:

  • zlepšovanie reputácie,
  • zvyšovanie hodnoty značky,
  • konkurenčná výhoda,
  • motivujúca firemná kultúra s dôrazom na inovácie,
  • prilákanie kvalifikovaných a kvalitných zamestnancov,
  • vyššia lojalita zákazníkov,
  • znižovanie nákladov v dôsledku menšieho plytvania,
  • modernizácia a efektívnejšie výrobné postupy,
  • nižšie riziká postihov zo strany regulačných orgánov.

Zodpovedné firmy sú atraktívne pre spotrebiteľov

Podľa štúdie od spoločnosti Nielsen sa až 55 % spotrebiteľov v 60 krajinách sveta vyjadrilo, že by boli ochotní priplatiť si za produkty či služby od spoločností s pozitívnym environmentálnym a spoločenským vplyvom.

Ekológia je silná téma nielen vo sveta, ale aj medzi Slovákmi. Podľa prieskumu spoločnosti STEM/MARK realizovaného v septembri 2019 až 95 % Slovákov tvrdí, že by sa firmy mali zasadzovať o znižovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie. Znečisťovanie životného prostredia je podľa 83 % Slovákov najväčším globálnym problémom súčasnosti. 

Skúsenosti firiem so zeleným modelom

Spýtali sme sa menšieho butiku zameraného na zodpovedné značky na to, aké sú ich poznatky z praxe a odporúčania pre malé a stredné firmy, ktoré chcú investovať do ekológie. Zároveň pripájame aj vlastné skúsenosti – z pohľadu najväčšej banky pôsobiacej na slovenskom trhu.

SLOW Concept Store

Ak niekedy vyrazíte v Bratislave do ulíc Starého Mesta, môžete sa na Medenej pristaviť v útulnom obchodíku s názvom SLOW. Ide o Concept Store s módou a doplnkami, na ktorého pultoch nájdete len udržateľné a etické značky. Jednotlivé kúsky sú vyrobené z recyklovaných, obnoviteľných či prírodných materiálov. V ponuke obchodíku nájdete napríklad šaty z organickej bavlny, ktorá je GOTS a Fair Trade certifikovaná, náramky vyrobené z odpadu z oceánu či diáre z recyklovaného papiera.

O zodpovednom podnikaní sme sa rozprávali s majiteľkou obchodu Ilonou Lisou Witkowskou.

Zaujímajú sa vaši zákazníci aktívne o tému ekológie?

Veľmi. Je veľká skupina zákazníkov, ktorá tému ekológie pozná veľmi dobre a udržateľný štýl života je pre nich prirodzená vec. Napríklad máme zákazníkov, ktorí svojim deťom dávajú eko plienky, majú doma kompostéry na bio odpad alebo sa zbavili svojho auta, čo už považujem za vyššiu úroveň udržateľnosti.

Potom je aj veľká časť klientov, ktorí nevedia presne, ako na to, no radi sa nechajú inšpirovať. Majú veľa otázok a sú veľmi zvedaví. Tým zase v rámci možností veľmi rada poradím alebo odporučím odborné zdroje.

Rastúci dopyt je teda určite cítiť. Bežne od zákazníkov počujem vetu „konečne je udržateľná móda aj v Bratislave“.

Bolo pre vás náročné ísť cestou zeleného modelu fungovania vášho biznisu?

Vôbec nebolo, a ani nie je. Už dlhšie sa snažím aj v bežnom živote fungovať čo najviac ohľaduplne voči životnému prostrediu, ľuďom a zvieratám, takže zaviesť ekologický systém fungovania v SLOW bolo pre mňa akosi samozrejmosťou.

Investícia vzniká pri každom biznise, či už pri udržateľnom koncepte, alebo nie. Nemyslím si, že ekologický model biznisu je nejako zvlášť náročnejší a verím, že sa to oplatí aj biznisovo.

Čím je najľahšie začať, ak sa chcem stať zodpovedným podnikateľom?

Začala by som dodávateľmi. Dávam dôraz na to, či sú transparentní a ako tému ekológie vidia oni sami.

Veľmi ma napríklad teší, že e-kasa dáva možnosť posielania pokladničných bločkov klientom cez e-mail, keďže papierový bloček nie je recyklovateľný a tvorí sa tak zbytočný odpad. Zákazníci to veľmi ocenili a až 90 % z nich túto možnosť využíva. Až teraz, skoro po pol roku, mi prvýkrát došiel papier v pokladni.

Vec, na ktorú som veľmi hrdá, je aj nebalenie nákupov. Spočiatku bolo mojou veľkou otázkou, ako to budú vnímať klienti. Samozrejme, mám k dispozícii aj papierové tašky, ktoré však nie sú potlačené, aby ich mohol zákazník použiť napríklad ako balenie na iný darček. Vždy sa spýtam zákazníka, či si želá tašku a či chce nákup zabaliť, veľa z nich to však odmietne a má už pripravené svoje tašky.

V SLOW ponúkam aj kávu, ktorá nie je len organická, ale aj certifikovaná fair trade certifikátom. Tiež sa snažím, aby si zákazník dal kávu u mňa v hrnčeku a keď si želá kávu vo svojom pohári, odmením ho lepšou cenou.

Vizitky si veľmi často vyrábam sama formou upcyclingu a v SLOW používam len recyklovaný papier. Myslím si, že sú to veľmi jednoduché kroky a verím, že pre mnohé firmy a podniky sú aj reálne.

Firmy by mali vnímať nielen klientov, ale aj zamestnancov. Môžu napríklad vytvoriť podmienky na to, aby ľudia pili vodu z vodovodu, dali im fľaše zo skla alebo z iných eko materiálov. Samozrejmosťou by malo byť aj triedenie odpadu.

Slovník pojmov:

Global Organic Textile Standard (GOTS) najprísnejšia a najuznávanejšia norma pre spracovanie textílií vyrobených z organických vlákien vrátane ekologických a sociálnych kritérií.

Fair Trade – certifikácia tovaru, ktorá zaručuje, že pri jeho výrobe nedochádza k vykorisťovaniu pracovníkov či znečisťovaniu životného prostredia.

Concept Store špecializovaný obchod, ktorý ponúka starostlivo vyberaný mix produktov, ktoré by mali k sebe ladiť a poukazovať na určitý ideový koncept či životný štýl. Často býva spojený napríklad s kaviarňou, galériou či kníhkupectvom.

Slow fashion ekologicky udržateľná móda, ktorá sa zameriava na originálne kúsky alebo limitované edície z kvalitných materiálov a zväčša od lokálnych dizajnérov.

Zelený marketing – marketing ekologických produktov, šírenie osvety a propagácia aktivít na ochranu prírody.

Slovenská sporiteľňa

Slovenská sporiteľňa sa ekologickým riešeniam a aktivitám venuje dlhodobo. V roku 2015 ako prvá banka skupiny Erste a jedna z prvých bánk na Slovensku získala certifikát systému environmentálneho manažmentu ISO 14001:2005. V roku 2017 prebehla aj jej úspešná certifikácia na novú európsku smernicu ISO 14001:2016. Táto certifikácia potvrdzuje, že Slovenská sporiteľňa je zelenou bankou a v ochrane životného prostredia patrí medzi najlepšie.

Na tému ochrany životného prostredia sme sa rozprávali s Ľubomírom Chrenkom, vedúcim oddelenia facility a životného prostredia v Slovenskej sporiteľni.

Zaujímajú sa vaši zákazníci aktívne o tému ekológie?

Áno, vnímame, že záujem ľudí o tému ekológie narastá, a to tak u našich zákazníkov, ako aj zamestnancov. Dlhodobo podporujeme a vytvárame priestor na dobrovoľnícke aktivity ako napríklad výsadba zelene, čistenia povodí riek od odpadkov či zbierky šatstva pre bezdomovcov a je úžasné, že zapojenie našich kolegov do týchto aktivít naprieč celým Slovenskom každým rokom stúpa.

Zamestnanci majú k dispozícii e-learning, ktorý je zameraný na ekologické správanie na pracovisku a na ekologickú jazdu, ktorý je tiež pomerne úspešný. Vyhľadávané sú však napríklad aj teambuildingy spojené s aktivitami k ochrane prírody.

Máme za sebou tiež úspešný SWAP – výmenu oblečenia medzi kolegami a zbierku školských pomôcok pre deti zo sociálne slabších pomerov, takže s dobrovoľníckymi aktivitami, ktoré učia recyklovaniu či ekologickému mysleniu, budeme určite pokračovať aj naďalej.

Bolo pre vás náročné ísť cestou zeleného modelu fungovania vášho biznisu?

Existujú aktivity, ktoré nemusia byť nijak zvlášť finančne náročné a dokonca môžu znamenať pre firmu nižšie náklady a priniesť aj finančnú úsporu. Napríklad v posledných rokoch sa nám výrazne darí znižovať spotrebu papiera zavádzaním paperless postupov, väčšou digitalizáciou dokumentov a, samozrejme, aj uvedomelou spotrebou papiera každého z nás.

V priemernej ročnej spotrebe papiera na zamestnanca – 26 kilogramov – sa radíme s Českou spořitelnou k najefektívnejším z celej Erste Group. Aktuálne využívame 99 % recyklovaného papiera s ambíciou dosiahnuť v najbližšom období 100 %.

Čím je najľahšie začať, ak sa chcem stať zodpovedným podnikateľom?

Začať sa dá napríklad efektívnejším šetrením energií pri svietení či vykurovaní, separovaním odpadov, znižovaním spotreby papiera či spomínanými dobrovoľníckymi aktivitami.

Pomôcť môže už len zmena myslenia a prístupu k doteraz zaužívaným postupom. Napríklad v roku 2018 sme sa rozhodli, že už viac nebudeme prispievať k vizuálnemu smogu vo verejnom priestore a skončili sme s outdoorovou komunikáciou. Úplne sme prestali využívať v komunikácii vonkajšiu reklamu - billboardy, citylighty a ostatné vonkajšie plochy. Tiež sme skončili s tlačením propagačných letákov a tlačením potvrdeniek z bankomatov.

Každá zodpovedná firma má možnosť sa zamyslieť, či by sa niektorá z jej aktivít nedala nahradiť ekologickejším variantom. Niekedy to nemusí stáť veľa, no efekt je výrazný.

Sme malá firma: Čo môžeme urobiť pre planétu?

Byť ohľaduplnejší k životnému prostrediu vyzerá na prvý pohľad ako záležitosť veľkých korporácií, ktorých dopad na planétu je enormný (viac si o najväčších znečisťovateľoch môžete prečítať v ďalšom článku). Podceňovať možnosti malých spoločností by však bolo chybou. Malé a stredné firmy sú chrbticou ekonomiky a napr. na Slovensku tvoria 99,9 % z celkového počtu podnikateľských subjektov. Z toho 97 % sú mikropodniky zamestnávajúce menej ako 10 zamestnancov. Ak by každá malá firma pristúpila rovnako zodpovedne k ochrane životného prostredia, Slovensko má potenciál byť najzelenšou krajinou.

Prejsť vo firme na zelený model môže byť pritom jednoduchšie, ako sa zdá. Začať možno aj malými investíciami či jednoduchými úsporami, ktoré vám pomôžu stať sa zelenším biznisom a dokonca aj ušetriť financie.

Úsporné LED osvetlenie

Energiu vo firme možno šetriť aj úspornými technológiami osvetlenia. LED žiarovky vydržia zhruba 25-krát dlhšie ako bežné žiarovky a majú asi o 30 % nižšiu spotrebu energie. Sto takýchto žiaroviek, ktoré sú v prevádzke 8 hodín denne, dokáže ušetriť približne tisíc eur ročne.

Znižovanie spotreby papiera

Digitalizácia dokumentov môže výrazne znížiť náklady na spotrebu papiera a tlačových tonerov. Ak už však niečo v práci tlačiť musíte, pouvažujte nad recyklovaným papierom. Svojich zamestnancov môžete požiadať, aby si dokumenty tlačili obojstranne a na bežné poznámky používali „šmiráky”. Vhodným riešením môže byť aj výmena papierových flipchartov napríklad za popisovateľné tapety.

Efektívne využívanie vody

Neefektívne vykurovanie alebo splachovače môžu významne zvyšovať náklady na spotrebu vody. Staršie WC systémy splachujú do kanalizácie 9 až 12 litrov vody, zatiaľ čo tie moderné pracujúce s duálnym splachovaním majú štandardne spotrebu 3 litre na malé spláchnutie a 6 litrov na veľké. Samozrejmosťou by mali byť aj vodovodné batérie fungujúce na fotobunku. Pri vyššom počte zamestnancov, ktorí denne umývajú riad, sa oplatí aj umývačka riadu, ktorá ušetrí až 60 % vody.

Práca z domu

Ak dovolíte zamestnancom pracovať na diaľku, môžete dosiahnuť významnú úsporu nákladov na vykurovaní či svietení, znížiť množstvo použitého papiera a uhlíkovú stopu spojenú aj s dochádzaním zamestnancov do práce. Okrem finančných a environmentálnych benefitov má možnosť práce z domu vplyv aj na spokojnosť zamestnancov. Podľa štúdie Standfordskej univerzity sú ľudia pracujúci z domu celkovo šťastnejší, žijú harmonickejší rodinný život a majú menej absencií. O tom, ako efektívne pracovať z domu, si môžete prečítať aj v našom článku.

Lepší manažment odpadu

Motivujte zamestnancov, aby triedili odpad alebo používali pri kupovaní obedov či kávy vlastné obaly a tašky. Môžete za týmto účelom usporiadať napríklad rôzne súťaže či recyklačné programy spojené s odmenou. Možnosťou je aj zavedenie opatrení, ktoré zamestnancov „nútia” zmeniť návyky. Napríklad zrušiť individuálne smetné koše pri pracovných stoloch a zaviesť spoločný kôš na triedený odpad. Zabráni sa tak ich neúčelnému využívaniu.

V prípade, že máte podnikovú jedáleň, kaviareň, bufet či obyčajnú kuchynku, skúste sa zamyslieť nad tým, či by ste napríklad bioodpad vedeli kompostovať. Ak používate plastový riad, vymeňte ho radšej za riad z ekologicky rozložiteľných materiálov. Pitné fontánky napojené na vodovodné potrubie zase môžu pomôcť eliminovať plastové barely a poháre na vodu.

Možností, ako sa priblížiť k zero waste firme, je veľa. Skúste aktívne osloviť odborníkov či firmy, ktoré si už podobným procesom prešli a požiadať ich, aby sa s vami podelili o svoje skúsenosti.

Oplatí sa udržateľnosť aj finančne?

Vyššie sme spomenuli niekoľko prínosov zodpovedného podnikania pre samotnú firmu. Oplatí sa však firmám investovať do ekologizácie aj z hľadiska rentability?

Otázkou návratnosti udržateľných investícií sa podrobne zaoberali Gunnar Friede, Timo Busch a Alexander Bassen. Tento kolektív autorov preskúmal okolo 2 200 akademických štúdií publikovaných medzi rokmi 1970 až 2015. Výsledkom bolo, že až 58,7 % zo všetkých štúdií jasne preukázalo pozitívny vplyv ekologizácie na finančné výnosy a iba približne 4,3 % z nich ukázalo negatívnu koreláciu.

Odhadovaná návratnosť zelených investícií:

LED osvetlenie – zhruba po 2 až 4 rokoch.

Solárne ohrievače vody – v priemere po 7 a pol roku.

Fotovoltaické panely – po najmenej 10 rokoch.

Zelená budova – obvykle medzi 7 až 20 rokmi.

Veterné turbíny – medzi 7 až 8 rokmi.

Zateplenie budovy a dvojité zasklenie – po 10 a pol roku.

Podľa prieskumu spoločnosti Morgan Stanley z roku 2017 má až 75 % investorov záujem investovať do udržateľných investícií, pričom 71 % opýtaných sa nazdáva, že spoločensky zodpovedné podnikanie môže viesť k vysokým ziskom a byť tak zaujímavé z hľadiska dlhodobého investovania.

Zodpovedné podnikanie tak nie je len ďalším módnym slovným spojením. Desaťročia vývoja, výskumu a pozorovaní dopadov preukázali, že ochrana životného prostredia nielenže firmám a jej stakeholderom prináša konkrétne sociálne a ekonomické benefity, ale je zároveň aj nevyhnutným predpokladom na zachovanie životného prostredia v čo možno najlepšom stave budúcim generáciám.

Pokračujte v čítaní