Slovenské barefooty obleteli svet. Úspešnú značku nezastavila ani kríza

Bývalá paralympionička priniesla na trh ergonomické nosiče pre deti a unikátnu barefoot obuv. Príbeh značky Be Lenka je plný inšpirácií a optimizmu.

V článku sa dočítate:

  • aká bola cesta Lenky Cenigovej z olympijských hier k vybudovaniu úspešnej firmy,
  • akú úlohu zohrávajú pri tvorbe produktov osobné skúsenosti,
  • čo je barefoot obuv a prečo si rýchlo získava popularitu,
  • prečo je dôležité robiť biznis zodpovedne a čo znamená „karma free“ podnikanie,
  • ako byť úspešnejší na zahraničných trhoch,
  • ako svoje podnikanie posilniť aj počas krízy.

Žilinčanka Lenka Cenigová je hendikepovaná, narodila sa bez lakťovej časti pravej ruky. To ju však nezastavilo v plnení športových snov a dostala sa na úplný vrchol. Dvakrát reprezentovala Slovensko na paralympiáde a na konte má dva tituly majsterky sveta v skoku do diaľky.

K vybudovaniu úspešnej firmy ju priviedla športová kariéra, ale aj materstvo. „Podnikanie a vrcholový šport nemajú od seba tak ďaleko. Mňa šport naučil, že sa nikdy netreba vzdávať a treba bojovať a tvrdo pracovať, aby prišli úspechy. A to platí aj v podnikaní.“

Creative Pro

Be Lenka

Slovenský výrobca babywearing produktov a barefoot obuvi. Produkty si spoločnosť sama navrhuje a vyrába. Má vlastné e-shopy a sieť retailových partnerov. Za vybudovaním značky úspešnej na domácom aj zahraničnom trhu stoja Lenka Cenigová a Juraj Fehervari.

Úspešný biznis z príspevku na sociálnej sieti

Nápad vyrábať látkové nosiče Lenka dostala po narodení dieťaťa v roku 2015. Myšlienku nosenia detí na vlastnom tele si zamilovala, avšak na trhu neexistoval nosič, ktorý by jej vyhovoval dizajnom či pohodlnosťou a kvôli hendikepu bolo pre ňu problematické aj viazanie. Navrhla si preto vlastný.

Keď sa s ním odfotila a fotografiu zverejnila na Facebooku, začali sa oň zaujímať ostatné matky. Dopyt bol taký veľký, že založenie vlastnej značky bolo jasnou cestou. „Vymyslela som nosič vyrobený zo šatky, čím sa spájajú dva jedinečné aspekty – pohodlnosť a nenahraditeľnosť šatky s praktickosťou nosiča.“ Prioritou bol maximálny komfort pre dieťa, ale aj matku.

„Začali sme vyrábať z kvalitnej látky, ktorá je príjemná a prispôsobí sa telu bábätka. Dosiahli sme tak ergonómiu potrebnú na správnu polohu dieťaťa v nosiči,“ rozpráva o svojich začiatkoch Lenka Cenigová. Pohodlné sú však aj pre samotné matky, pretože sa dajú prispôsobiť na rôzne typy postáv žien. Okrem funkčnosti bol pre Lenku dôležitý aj dizajn, nosiče vyrábala v unikátnych farebných variáciách a vzoroch, ktoré neustále obmieňa.

Barefoot obuv zo Slovenska obletela svet

Do Lenkinho portfólia sa unikátna obuv dostala neskôr, v roku 2017. Cesta však bola podobná ako pri nosičoch. Ako bývalá športovkyňa si v nevhodnej obuvi pri tvrdých tréningoch veľa vytrpela a najradšej chodila bosá. Pohodlné ergonomické barefooty boli teda pre jej deti jasnou voľbou. Začala ich nosiť aj sama, výber ju však veľmi sklamal a ako podnikateľka premenila nedostatočnú ponuku na trhu na príležitosť. „Barefoot topánky sú pre mňa najzdravším typom obuvi,“ hovorí Lenka.

Pre nápad vyrábať vlastnú obuv, ktorá padne ako uliata, nadchla aj svojho biznisového partnera. Spoločne s Jurajom Fehervarim sa teda vrhli na výrobu obuvi, ktorá aj na Slovensku zažíva boom. Proces výroby bol neporovnateľne komplikovanejší ako pri látkových nosičoch. Záujem bol však opäť obrovský a značku Be Lenka pomohol vystreliť aj na svetový trh. Jej topánky nosia okrem Slovákov a Čechov Američania, Francúzi, Nemci, Briti či Estónci a dostali sa až do Japonska a Austrálie.  

„V prvom rade to je vždy výborný produkt, čo dokáže osloviť klientov na celom svete. V druhom rade je to náš skvelý marketingový tím, ktorý dokáže efektívne propagovať naše produkty cieľovej skupine. Okrem toho sme zamestnali native spíkrov v rôznych jazykoch, ktorí sa venujú klientom v zahraničí. Poznajú špecifiká lokálnych trhov a komunikácia v domácom jazyku zvyšuje aj komfort klientov. Na základe dobrých referencií od zákazníkov nás oslovujú veľkoobchodní partneri v rôznych krajinách a to posúva značku Be Lenka už do viac ako 50 krajín sveta.“

Barefoot trend: Imituje chôdzu naboso

Topánky barefoot sú ergonomicky tvarované a vyrobené zo špeciálnych materiálov tak, aby boli pre nohu čo najviac prirodzené. Majú nulový sklon medzi špičkou a pätou, to znamená, že pri chôdzi aj behu sú na rovnakej úrovni. Zároveň chýba opora klenby. Vďaka týmto konštrukčným vlastnostiam pracuje chodidlo podobne, akoby bolo bosé. Navyše, predná časť topánky je rozšírená, takže prsty nie sú stlačené a váha tela sa prirodzene rozloží.

Trend „barefootov“ je momentálne na vzostupe vo svete aj na Slovensku a dostať ich v čoraz širšej ponuke pre deti aj dospelých. Je veľkým úspechom, že napriek rastúcej konkurencii patrí spoločnosť Be Lenka medzi najzvučnejšie mená a dnes má viac ako 400 partnerských predajcov po celom svete.

Doma, bez odpadu a „karma free“

Be Lenka je zodpovedná a udržateľná firma. Produkty sa vyrábajú na Slovensku a v Česku a sú čoraz zelenšie. „Chceme podporovať výrobu v našich regiónoch a zároveň minimalizovať ekologickú stopu. Odpadové látky z našej výroby putujú na ďalšie spracovanie do chránenej dielne a investovali sme do zmeny obalových materiálov, ktoré sú ekologickejšie.“

Úspešní podnikatelia tiež nedávno sponzorovali údržbu turistických trás v okolí Žiliny a predaj realizujú najmä online, čo tiež znižuje ekologickú záťaž. Špecifická je však aj firemná kultúra. „Pre nás je dôležité robiť karma free biznis, to znamená, že dodržiavame dohody a stojíme si za svojimi rozhodnutiami. Chceme tiež, aby sa naši zamestnanci cítili dobre a zákazníci dostávali skvelý servis a vracali sa spokojní.“

Aj keď Lenka s Jurajom maximálne podporujú domácu výrobu a rozvoj v regiónoch, všetky materiály nepochádzajú zo Slovenska. „Materiály vyberáme tie najkvalitnejšie, a preto spolupracujeme aj s európskymi dodávateľmi. Medzi nimi sú krajiny ako Taliansko či Nemecko.“

Ako ovplyvnila Be Lenka pandémia

Podobne, ako vo všetkých ostatných segmentoch, aj predaj oblečenia či doplnkov počas koronakrízy trpí. „Pandémia priniesla množstvo problémov. Riziko, že nám vypadnú zamestnanci a nebodaj budú mať vážne zdravotné problémy. Ohrozenie fungovania firmy, vo výrobách mali výpadky, meškali a meškali aj materiály.“

Napriek ťažkej situácii na trhu sa však firme podarilo nielen prežívať, ale aj napredovať. Jeden z dôvodov je aj zabehnutý e-commerce. „Tento rok boli naše ambície oveľa väčšie. E-shop bol určite výhodou, no naši veľkoobchodní partneri to znášajú tiež ťažko a to sa odrazí aj u nás. Museli sme vyvinúť enormné úsilie, zapracovať na marketingu a otvoriť aj nové trhy, aby sme dokázali napriek kríze rásť,“ vysvetľuje Lenka.

Okrem výborného interného tímu obaja podnikatelia zdôraznili potrebu spoľahlivého bankového partnera. „Tak ako v každej firme, bankové služby zohrávajú dôležitú úlohu v rozvoji. Dokážeme tak znížiť podnikateľské riziko a kontinuálne udržiavať investície do rozvoja aj vzhľadom na meniaci sa trh. Naším partnerom je Slovenská sporiteľňa. Presvedčili nás hlavne profesionálny prístup, schopnosť nastaviť pre nás výhodné podmienky a aj flexibilita. Všetko je o ľuďoch a keď banku reprezentujú správne nastavení ľudia, ktorí nám rozumejú, o to ľahšie sa dá robiť obchod.“

Creative Pro

Posilnite svoju firmu aj vy

Krízový balíček Slovenskej sporiteľne pomohol firme Be Lenka prekonať krízu a posilniť biznis. Je určený pre všetkých podnikateľov, ktorí sú odhodlaní napredovať.

So špeciálnym balíkom služieb môžete ušetriť až 1 000 eur a pomôcť ochrániť svoju firmu. Obsahuje biznis účet, POS terminál a platobnú bránu, pričom všetky služby môžete využívať rok zdarma. Zvýhodnené je aj poistenie za škodu, ktorú prípadne spôsobíte. Špeciálny balíček bude v ponuke do polovice decembra 2020 a viac o jeho obsahu sa dočítate tu.

Čo bude nasledovať

Okrem ergonomických nosičov a šatiek vyrába Be Lenka aj ponožky a oblečenie. Rozširovanie portfólia však najbližšie čaká barefootovú obuv. „Sortiment postupne zväčšujeme, tento rok sme pridali do ponuky detskú barefoot obuv. Pribudnú aj topánky na turistiku, pretože je nám veľmi blízka príroda a spojenie s ňou. No hlavne chceme ďalej prinášať kvalitné a pekné výrobky do celého sveta, a tým zlepšovať ľuďom kvalitu ich života.“

Tento cieľ podporuje aj samotný názov značky, ktorý nie je náhodný. Odráža presvedčenie zakladateľky, že všetko je možné. Zároveň anglické „be“ ako „buď“ reprezentuje myšlienku byť tu a žiť život naplno. Dnes je Lenka matkou už troch detí a patrí medzi najúspešnejšie ženy – podnikateľky na Slovensku.

Creative Pro

Lenka Cenigová, Be Lenka

Má 35 rokov a pochádza zo Žiliny. Je bývalá úspešná paralympionička, ktorá má na konte dva tituly majsterky sveta v skoku do diaľky a titul majsterky Európy v skoku do výšky. Podnikateľskej kariére sa začala venovať, keď v jej živote vrcholový šport vystriedalo materstvo. Je srdcom spoločnosti Be Lenka a tiež nositeľkou nápadu. Jej snaha meniť veci, zodpovednosť a optimizmus sú hnacím motorom budovania spoločnosti a jej neustáleho napredovania.

Pokračujte v čítaní